Økonomisk sosialhjelp

Oppdatert 18.11.2024

Den som ikkje greier å forsørgje seg sjølv, kan søkje om sosialhjelp. Hjelpa kan ytast som bidrag, lån eller garanti for lån. Økonomisk sosialhjelp skal først og fremst vere ei mellombels yting, og meininga er at den som søkjer hjelp, skal bli i stand til å hjelpe seg sjølv etter kvart. Søknader om sosialhjelp skal sendast til Nav-kontoret i kommunen.

Økonomisk sosialhjelp er ei mellombels støtte som skal dekkje nødvendige utgifter til å leve og bu. Før du kan få sosialhjelp må du utnytte moglegheitene dine til å forsørgje deg sjølv. Det kan til dømes vere arbeid, andre inntekter eller eigne midlar. Dersom du treng hjelp til å finne ut kva moglegheiter du har, kan du kontakte Nav for å få råd og rettleiing. 

Hovudansvaret for sosialtenesta ligg i kommunane, og det er Nav-kontora som tek hand om kommunens oppgåver på dette området. Det er rettleiande retningslinjer for kor mykje stønad kvar enkelt kan få tildelt, men kommunane har rett og plikt til å bruke skjønn og vurdere kvar sak for seg.

Dei rettleiande satsane i dei statlege retningslinjene omfattar utgifter til heilt grunnleggjande behov, som mat, klede, kommunikasjon, hushaldsartiklar og hygiene med meir, og tek vidare omsyn til andre sider av dagleglivet, som fritid og sosiale behov. Utgifter til andre nødvendige ting, som bustad, straum og oppvarming, bustad- og innbuforsikring og innbu og utstyr inngår i livsopphaldet, men er ikkje inkludert i dei rettleiande satsane sidan dette er utgifter som varierer mykje. Nav skal ikkje ta omsyn til om familien har barnetrygd når dei vurderer søknader frå familiar med barn.

Du kan klage

Dersom du søkjer om sosialhjelp og får avslag frå Nav, kan du klage på vedtaket. Dersom Nav er samd i klagen din, vil dei endre avgjerda og ta kontakt med deg for å gi deg hjelpa du har rett på. Dersom Nav er usamd i klagen din, sender Nav klagen din vidare til Statsforvaltaren. Statsforvaltaren behandlar klagen og svarer deg med eit brev.

Statsforvaltaren har også eit tilsynsansvar som gir rett og plikt til å føre tilsyn med om kommunen oppfyller pliktene sine etter kapittel 4 i lov om sosiale tenester i Nav. Kapittel 4 regulerer dei individuelle tenestene i lova, blant anna økonomisk stønad.

Gjeldsrådgiving

Kommunen skal tilby innbyggjarane sine økonomisk rådgiving eller gjeldsrådgiving i tråd med lov om sosiale tenester. Denne rådgivingstenesta er som regel eit tilbod ved det lokale Nav-kontoret. Statsforvaltarens oppgåver er retta mot kommunane og omfattar blant anna å gi opplærings- og kurstilbod til dei tilsette som jobbar med dette i kommunen.

Vis meir

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.

Publisert 09.08.2021

Behandling av klagesaker om sosiale tjenester som haster

Klagesaker om sosiale tjenester er viktige for dem saken gjelder. Vi behandler derfor alle saker så raskt vi kan, vanligvis i rekkefølgen de kom inn til oss. Noen saker haster likevel mer enn andre. Disse sakene prioriterer vi først.


Publisert 05.08.2021, Sist endra 02.08.2022

Kan NAV stenge deg ute fra NAV-kontoret?

Det lokale NAV-kontoret tilbyr viktige velferdstjenester, som midlertidig botilbud og sosialhjelp. Siden de sosiale tjenestene er samfunnets siste sikkerhetsnett, må NAV sikre at tjenestene er tilgjengelige for alle som kan trenge hjelp.


Publisert 19.04.2021

Bruk av «inntil-vedtak» er i strid med gjeldende regelverk

Flere NAV-kontor har hatt en praksis der de innvilger sosialhjelp uten at det samtidig utmåles et konkret stønadsbeløp, enten ved bruk av såkalte «inntil-vedtak» eller ved at stønaden utbetales etter regning. Arbeids- og velferdsdirektoratet har nå bekreftet at en slik praksis er i strid med gjeldende regelverk.


Publisert 15.07.2020

Når skal NAV-kontoret holde åpent?

Økonomisk sosialhjelp og de andre sosiale tjenestene skal være tilgjengelige for alle som kan trenge dem. Det påvirker også muligheten til å ha reduserte åpningstider.


Publisert 29.06.2020

Hva skal NAV-kontoret gjøre hvis de delvis endrer eget vedtak etter å ha fått en klage?

Når NAV-kontoret får en klage på et vedtak om sosiale tjenester, for eksempel økonomisk sosialhjelp, kan de opprettholde avgjørelsen sin, oppheve avgjørelsen sin eller endre avgjørelsen sin. Hvis de opprettholder avgjørelsen sin, skal de sende saken til Fylkesmannen for klagebehandling. Hva skal de gjøre hvis de bare endrer deler av avgjørelsen sin?


Publisert 29.06.2020

Kan NAV overføre en søknad om sosiale tjenester til en annen kommune?

Hovedregelen er at det er den kommunen der hvor tjenestemottakeren oppholder seg, som har ansvar for å yte tjenester etter sosialtjenesteloven. Søknader om sosiale tjenester kan unntaksvis overføres til en annen kommune på nærmere bestemte vilkår.


Publisert 31.03.2020

Nødvendige utgifter til internett når opplæringen foregår digitalt

Mange er i en situasjon hvor de nå må være hjemme med barn som skal gjennomføre skolearbeid. Hvordan skolene organiserer undervisningen kan være forskjellig, men i de fleste tilfeller vil elevene ha behov for tilgang til internett for å kunne følge undervisningen hjemmefra.


Publisert 27.03.2020

Introduksjonsfilm til ny veileder

Fylkesmannen i Trøndelag har nå produsert introduksjonsfilm til veilederen for behandling av saker om økonomisk stønad i unntakstilstanden som skyldes koronavirus.


Publisert 18.03.2020

Kommunene må fortsatt ivareta de sosiale tjenestene

Flere NAV-kontor i Trøndelag stenger nå for publikumsbesøk, for å redusere risikoen for spredning av koronavirus. På samme tid får kontorene svært mange henvendelser fra personer som er permittert eller trenger annen arbeidsrettet oppfølging. Samtidig må NAV-kontoret gi sosiale tjenester til dem som trenger det.


Publisert 04.03.2020

Kan NAV organisere rådgivningstjenesten sin utenfor NAV-kontoret?

Det lokale NAV-kontoret ivaretar oppgaver på vegne av både staten og kommunen din. Kontoret skal blant annet ivareta alle oppgavene som kommunen har etter sosialtjenesteloven. Én sentral oppgave etter sosialtjenesteloven er plikten til å gi opplysning, råd og veiledning for å forebygge eller løse sosiale problemer.