Helsetjenester

Oppdatert 09.04.2024

Du har krav på å få nødvendig helsehjelp i kommunen der du bor, eller der du for tiden oppholder deg. Du har også krav på å få nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten. Statsforvalteren fører tilsyn med helsetjenesten og behandler klagesaker for å bidra til at du får tjenestene som du har krav på. 

Du kan klage på at du ikke får oppfylt rettighetene dine 

Du kan klage dersom du mener at du ikke får de helsetjenestene du har krav på, eller dersom du er uenig i helsetjenestens vurdering av ditt behandlingsbehov. For at den som har fattet det vedtaket du er uenig i, skal få anledning til å endre sitt standpunkt, skal du sende klagen dit. Dersom du ikke får medhold i klagen din, vil den bli sendt videre til Statsforvalteren for endelig avgjørelse. Statsforvalterens vedtak er endelig, og den aktuelle helsetjenesten må rette seg etter dette.

Du kan be Statsforvalteren vurdere om helsetjenesten har oppfylt sine plikter

Statsforvalteren kan også ta stilling til om ansatte i helse- og omsorgstjenesten har brutt sine plikter slik at det har gått ut over deg. Hvis du er pasient, bruker eller pårørende, kan du for eksempel klage på at du er misfornøyd med tjenestene du har fått, ved negative opplevelser, uønskede hendelser, nestenuhell eller alvorlig svikt. Det digitale skjemaet vårt hjelper deg til å klage til riktig sted og med nødvendig informasjon. 

Dersom du mener at det kan ha skjedd en svikt i helse- og omsorgstjenesten, er det ofte en god start å ta dette opp direkte med virksomheten som har gitt tjenesten. I skjemaet blir du derfor spurt om du har klaget til den det gjelder. 

Dersom Statsforvalteren konkluderer med at du har fått uforsvarlig behandling, har du ikke automatisk rett til erstatning eller ny behandling. Men ved å melde fra til oss, kan du bidra til å hindre at dette skjer igjen eller at andre opplever det samme. Våre tilsyn med helse- og omsorgstjenesten skal bidra til å styrke sikkerheten og kvaliteten i helse- og omsorgstjenesten. 

Vis mer


Publisert 24.05.2018

Retting av støyforhold – bruk av lydanlegg på sommerleir

Sivilombudsmannen har kommet med uttalelse i sak der Justøy familiecamp påklaget Fylkesmannens saksbehandling.


Publisert 19.03.2018

Tilskudd til nasjonal pilot for oppfølgingsteam i kommunene

Piloten er treårig og skal gjennomføres i inntil syv kommuner - søknadsfrist 25.mai 2018.


Publisert 13.03.2018

Studieopptak til Nasjonal leiarutdanning for primærhelsetenesta i 2018

Helsedirektoratet har i samarbeid med KS gitt Handelshøyskolen BI i oppdrag å tilby utdanning i leiarskap og endrings- og innovasjonsleiing for helse- og omsorgstenesta i kommunane og
tannhelsetenesta i fylkeskommunane.


Publisert 15.12.2017

Sepsistilsyn ved sykehusenes akuttmottak

I 2016 og 2017 har det i regi av Statens helsetilsyn vært gjennomført landsomfattende tilsyn med helseforetakenes somatiske akuttmottak og deres gjenkjennelse og behandling av pasienter med sepsis.


Publisert 21.11.2017

Tilsyn med rehabiliteringstjenesten gjennomført i Gjerstad

Fylkesmannen påpeker at kommunen ikke sikrer at brukere får tverrfaglige og koordinerte rehabiliteringstjenester.


Publisert 19.10.2017

Forbrukerrådet på tilsyn med fastlegene

Store forskjeller på hvordan fastlegekontoret møter deg.


Publisert 17.10.2017

Regjeringens helse- og omsorgsbudsjett 2018

Helse- og omsorgsdepartementets samlede budsjettforslag er på om lag 198 milliarder kroner.


Publisert 17.10.2017

Etablerer undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten

Regjeringen foreslår i statsbudsettet 20 millioner til etablering og drift av en egen undersøkelseskommisjon i 2018.


Publisert 09.10.2017

Utsatte barn får ikke hjelp

Enkelte barn av foreldre med alvorlige rusproblemer blir utsatt for svært grove krenkelser og overgrep uten å få hjelp.


Publisert 03.10.2017

Hvordan klage på helse- og omsorgstjenester