Grunnskole og videregående opplæring

Oppdatert 01.07.2024

Grunnopplæringen består av grunnskole og videregående opplæring. Opplæring på grunnskolenivå er et kommunalt ansvar. Fylkeskommunen har ansvar for opplæring på videregående nivå. Private skoler godkjent etter privatskoleloven kan også tilby grunnopplæring.

Statsforvalteren har ansvaret for at eksamen i grunnskolen og på videregående skole, nasjonale prøver og obligatoriske elektroniske kartleggingsprøver blir gjennomført etter gjeldende lover og retningslinjer.

Statsforvalteren veileder fylkeskommunale, kommunale og private skoleeiere etter opplæringsloven og privatskoleloven. Vi skal også føre tilsyn med at de offentlige skoleeierne driver i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.

Mobbing og andre former for krenkende ord og handlinger

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Hvis du som elev ikke har det trygt og godt på skolen, skal skolen hjelpe til. Hvis skolen ikke hjelper til, kan du ta kontakt med oss hos Statsforvalteren. Vi har mer informasjon om hvordan du får en trygg skoledag uten mobbing.

Klage til Statsforvalteren

Statsforvalteren behandler klager på enkeltvedtak etter bestemmelsene i opplæringsloven og privatskoleloven med tilhørende forskrifter. Hvis du ønsker å klage på et enkeltvedtak, sender du klagen til den instansen som har truffet vedtaket. Dersom denne instansen ikke gir medhold i klagen din, blir klagen automatisk sendt til Statsforvalteren for endelig behandling.

Vis mer

Utdanningsdirektoratet har samlet kunnskap og utviklet støtte til skoler og skoleeiere i arbeidet med kunstig intelligens (KI). Under finner du lenke til deres nettside.

Råd om kunstig intelligens i skolen | udir.no


Publisert 15.06.2015

Ludvigsen - utvalget og læring i fremtidens skole.

I dag, 15. juni 2015, ble NOU 2015:8 om fremtidens skole  overlevert til statsråd Torbjørn Røe Isaksen.Utvalget har vurdert hvilke kompetanser som vil være viktige for elevene og hvilke endringer som må gjøres i fagene for at elevene skal utvikle disse kompetansene. Dette er spennende lesing for alle!


Publisert 07.04.2015

Resultat frå forskingsprosjektet Lærande regionar

Kva kan vere grunnane til at elevar i Sogn og Fjordane gjer det så bra samanlikna med blant anna elevar i Aust-Agder?


Publisert 31.03.2015

Tilskudd til samisk i grunnopplæringen og studiepermisjon for videreutdanning i samisk.

Det kan gis tilskudd til videreutdanning i samisk språk for videreutdanning innen både grunnskole og videregående skole


Publisert 30.01.2015

Klage på standpunktkarakter i grunnskulen

Det kan klagast på standpunktkarakterar i grunnskulen og på vedtak om ikkje å setje standpunktkarakter.


Publisert 07.01.2015

Standpunktkarakter

Her finner dere hjelp til standpunktvurdering etter 10. trinn. Et av hjelpemidlene er nasjonale, veiledende kjennetegn på måloppnåelse til læreplan i samfunnsfag, matematikk, naturfag, engelsk og norsk.


Publisert 03.12.2014

Revidert rundskriv om leksehjelp

Utdanningsdirektoratet har revidert rundskrivet om leksehjelp i grunnskolen


Publisert 09.09.2014

Plikt til skule - kva med retten til ein trygg skuledag?

Utdanningsdirektørane i sørvest har samla skrive eit innlegg om innsats mot mobbing.


Publisert 30.06.2014

Veiledere om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning

Utdanningsdirektoratet har publisert to elektroniske veiledere - Veileder om spesialundervisning og Veileder om spesialpedagogisk hjelp.


Publisert 26.02.2014

Arbeidslivsfag som eit alternativ til framandspråk

Arbeidslivsfaget blir eit permanent fag i fag- og timefordelinga frå og med skoleåret 2015/2016. Dette gjer det mogleg for skolane å gje elevane eit meir praktisk tilbod enn framandspråk.


Publisert 28.11.2012

Partnerskap for helhetlig lærersatsing

GNIST er et femårig samarbeid mellom Kunnskapsdepartementet og de mest sentrale partene innenfor skolesektoren i Norge.