Barnevern

Oppdatert 12.03.2024

Barnevernets hovedoppgave er å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. Barnevernet skal dessuten bidra til trygge oppvekstkår for alle barn og unge. Hvis du er misfornøyd med barnevernet, kan du klage til Statsforvalteren.

Kommunens oppgaver

Alle kommuner skal ha en barnevernstjeneste som utfører det daglige arbeidet etter barnevernloven. Barnevernstjenesten skal sette i verk hjelpetiltak for barnet og familien. Hjelpen kan gis i form av råd og veiledning, eventuelt i kombinasjon med andre hjelpetiltak. Vanlige hjelpetiltak er for eksempel barnehageplass, støttekontakt, råd og veiledning og avlastningstiltak i hjemmet.

Barnevernstjenesten har også ansvar for å gripe inn dersom tiltakene i hjemmet ikke er tilstrekkelige for å ivareta barnets behov. Barnevernstjenesten kan da for en periode i samråd med foreldrene formidle plass i fosterhjem eller på institusjon, eller på et senter for foreldre og barn. Dersom et barn skal plasseres utenfor hjemmet uten foreldrenes samtykke, må det treffes vedtak om dette i barneverns- og helsenemnda.

Barn og unges rett til å klage på barnevernet

Barn og ungdom som har kontakt med barnevernet, har rett til å klage. Du kan si din mening om det barnevernet gjør, sånn at det kan bli bedre. Det gjelder uansett om du bor hjemme, i fosterhjem eller på barnevernsinstitusjon. Du kan klage på alt du mener ikke er riktig. Statsforvalteren skal passe på på at barnevernet gjør jobben sin, og en av de viktigste oppgavene våre er å følge med på at barnevernet følger lover og regler. Derfor kan du klage til oss.

Si ifra her

På denne siden kan du lese mer og se eksempler på hva andre barnevernsbarn har klaget på.

Hvis det haster veldig, kan du ringe Alarmtelefonen for barn og unge, tlf. 116 111.

Vi gir også råd og hjelper alle som tar kontakt med oss: barn, ungdom, besteforeldre, mamma, pappa, fosterforeldre, barnevernstjenesten og barnevernsinstitusjoner. Hvis du er voksen og ønsker å klage på barnevernet, ber vi deg bruke vårt digitale meldingsskjema Melding til Statsforvalteren.

Barneverns- og helsenemnda

Barneverns- og helsenemnda har myndighet til å ta avgjørelser blant annet i saker om omsorgsovertakelse og i saker som gjelder tvangsinngrep overfor ungdom med alvorlige adferdsvansker. Avgjørelser som er fattet av barneverns- og helsenemnda, kan bringes inn for domstolene. Denne nemnda hette tidligere fylkesnemnda, men endret navn til barneverns- og helsenemnda med den nye barnevernsloven.

Statsforvalterens oppgaver

Statsforvalteren fører tilsyn med barnevernsvirksomheten i kommunen. Dette innebærer blant annet at Statsforvalteren behandler klager på barnevernstjenestens saksbehandling og tar stilling til om barnevernstjenesten har utført sitt arbeid etter barnevernloven og forvaltningsloven.

Statsforvalterener klageinstans for enkeltvedtak som barnevernstjenesten fatter etter barnevernloven. Dette vil i de fleste tilfeller være saker der barn eller foreldre klager over at de ikke får det hjelpetiltaket de ønsker.

Statsforvalteren fører også tilsyn med at barn på barnevernsinstitusjoner får forsvarlig omsorg og god behandling. Videre skal tilsynet se til at barna blir behandlet hensynsfullt og med respekt for den enkeltes integritet. Dette innebærer blant annet at barn som blir utsatt for tvang på en barnevernsinstitusjon, kan klage til Statsforvalteren.

Vis mer


Publisert 30.10.2017

Bruk av private aktørar i det kommunale barnevernet

Bruk av private aktørar i barnevernet har auka over tid og private selskap er i dag ein viktig leverandør av tenester og tiltak i fleire kommunar. Barne- og likestillingsdepartementet har i eit brev gjennomgått kommunane sitt høve til å nytte seg av private aktørar.


Publisert 23.10.2017

Del kunnskap om alarmtelefonen for barn og unge

Alarmtelefonen for barn og unge er ein nasjonal hjelpetelefon for barn og unge under 18 år som opplever vald, overgrep, omsorgssvikt eller som har det vondt og vanskeleg på andre måtar.


Publisert 29.09.2017

Faglege tilrådingar for førebygging og handtering av konfliktfylte situasjonar på barneverninstitusjonar

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet har utarbeida faglege tilrådingar for korleis førebyggje og handtere konfliktfylte situasjonar og uønskte hendingar.


Publisert 24.07.2017

Kva ansvar har kommunar for familiar med pålagte hjelpetiltak frå barnevernet?

Når ein familie med pålagte hjelpetiltak frå barneverntenesta flytter til ein anna kommune er fråflyttingskommunen ikkje ansvarleg for oppfølging. Barneverntenesta må likevel ta kontakt med barneverntenesta i kommunen familien flytter til.


Publisert 12.06.2017

Nytt rundskriv om sakshandsaminga i barnevernstenesta

Rundskrivet er utarbeidd av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. Det tek føre seg dei ulike fasane i ei barnevernssak, og gir ei oversikt over regelverket og sentrale problemstillingar.


Publisert 12.06.2017

Digitalt verktøy til bruk ved hasteflyttingar i barnevernet

Verktøyet er til bruk i situasjonar der barnevernstenesta har bestemt å hasteflytte barn.


Publisert 11.04.2017

Vil du snakke med oss?

Fylkesmannen skal sjekke at barnevernet respekterer rettane til deg som er barn eller ungdom på institusjon. Ta kontakt med oss her!


Publisert 06.04.2017

Barnevernstenesta si bruk av SMS og e-post i enkeltsaker

Barnevernstenesta har ansvar for å passe på personvernet når dei nyttar SMS og e-post i kontakt med barn og foreldre.


Publisert 06.03.2017

Hjelp frå politiet i akutte faresituasjonar på barnevernsinstitusjonar

I utgangspunktet skal barnevernsinstitusjonar kunne handtere akutte faresituasjonar sjølv, men det kan oppstå uforutsette hendingar der institusjonen må be om hjelp frå politiet


Publisert 06.03.2017

Dersom institusjonen mistenker at barn oppbevarer rusmiddel eller farlege gjenstandar

Barnevernsinstitusjonen kan ikkje be politiet om å løyse institusjonens eigne oppgåver, til dømes ransaking etter reglane i rettigheitsforskrifta.