Vi kan bruke virkemidlene hver for seg, eller i kombinasjon med hverandre
.
Veiledning
En stor del av vårt forebyggende arbeid skjer gjennom veiledning.
Veiledningen kan skje i form av generell veiledning om regelverket på våre nettsider, via sosiale medier eller rettet mot bestemte bransjer eller aktører.
Vi kan også veilede personer eller bedrifter direkte i forbindelse med tilsyn.
Økt kontroll
Vi driver risikobasert tilsyn. Det innebærer at vi prioriterer å følge opp områder eller virksomhet der vi ser at risikoen for og konsekvensen av overtredelser er stor.
Vi kan øke kontrollvirksomheten hvis det for eksempel har kommet nye regler, hvis aktiviteten til en virksomhet eller på et område har økt eller endret seg, eller at vi ved tidligere kontroll har avdekket overtredelser.
Pålegg
Vi kan gi bedrifter eller personer pålegg om å rette opp forhold som er i strid med loven eller vedtak med hjemmel i loven. Det kan for eksempel innebære rydding, fjerning, sanering eller andre avbøtende tiltak for å stanse, fjerne eller begrense inntrådt forurensning og/eller ulovlige forhold. eller andre tiltak.
Vi kan også gi pålegg om å stanse et tiltak når det er fare for at en pågående aktivitet kan føre til skade eller vi kan pålegge en bedrift å gjennomføre tiltak for å hindre forurensning, når det er fare for det.
Vi gir pålegg dersom vi har grunn til å tro at et tiltak som noen har plikt til å utføre, ikke blir utført på eget initiativ. Vi kan også gi pålegg dersom det er behov for å konkretisere hvilke tiltak som må til for å ivareta miljøet.
Direkte gjennomføring
Dersom en bedrift eller person ikke gjør det vi har pålagt dem å gjøre, kan vi sørge for at tiltakene blir gjennomført, jf. forurensningsloven § 74
Vi kan da kreve at personen eller bedriften betaler utgiftene fra gjennomføringen av tiltakene, jf. forurensningsloven § 76.
Tvangsmulkt
Et vedtak om tvangsmulkt innebærer at noen må betale en sum penger dersom de ikke har gjort det de er pliktig til innen en gitt frist.
Vedtaket skal si tydelig hva vedkommende må gjøre for å unngå at tvangsmulkten påløper. Fristen skal settes slik at det rent faktisk er mulig å oppfylle plikten tidsnok.
Vi bruker tvangsmulkt som et virkemiddel for å rette opp i ulovligheter som avdekkes på tilsyn og når pålegg ikke er fulgt opp innen fristen. Ikke som straff, men for å stanse eller begrense en ulovlig aktivitet.
Vi varsler et stort antall tvangsmulkter som aldri fører til vedtak. Det skyldes at den som blir varslet innretter seg innen fristen, slik at det ikke lenger er nødvendig å vedta tvangsmulkt. I disse tilfellene har varslene om tvangsmulkt virket etter sin hensikt.
Endre eller trekke tilbake en tillatelse
Hvis en bedrift eller person bryter vilkårene i en tillatelse, kan vi endre vilkårene eller legge til nye vilkår, for å sikre at regelverket blir fulgt. Mulige endringer kan f.eks. være reduksjon i rammene eller begrensninger i driftstider.
Hvis en bedrift over tid viser seg ute av stand til å etterleve kravene som er satt, kan vi også trekke tillatelsen.