Mat og drikke fra Trøndelag på Grüne Woche i Berlin
En rekke delikatesser fra Trøndelag skal være med å representere Norge under matfestivalen Grüne Woche i Berlin, 20. - 29.januar 2023
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Regionene Trøndelag og Fjord-Norge skal representere Norge på den internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche (IGW) i Berlin. 400 000 personer er ventet å besøke Messe Berlin, og rundt 60 utstillere fra de to regionene vil servere det beste landet vårt har å by på av lokale mat- og reiselivsopplevelser.
Landbruks- og matminister Sandra Borch skal åpne den norske standen. Hun kommer i løpet av oppholdet også til å møte landbruksministere fra hele verden under det årlige globale forumet for mat og landbruk (GFFA).
IGW har blitt en publikumssuksess og har befestet sin posisjon som Berlins best besøkte messe. I 2019 ble det for første gang omsatt varer for over 50 millioner Euro i løpet av de ti dagene messen varte.
Målet for deltagelsen er å vise fram "En bærekraftig norsk matnasjon", og gjennom dette øke sjansene for internasjonalt salg og turistbesøk til Norge.
Trøndelag
Trøndelag får stadig mer internasjonal oppmerksomhet som en gastronomisk destinasjon. I år har Trondheim og Trøndelag, som første region i Norge, status som europeisk matregion. Høsten 2023 er Trondheim dessuten vertskap for oste-VM og i 2024 skal europamesterskapet i kokkekunst arrangeres i regionen. Det forventes at stadig flere matglade turister finner veien til Trøndelag for å få unike matopplevelser.
- Vårt mål med deltagelsen på Grüne Woche, er å bidra til å utvikle Norge og Trøndelag som en anerkjent mat- og reiselivsnasjon med tydelig lokal og regional identitet. Gjennom menyen vi serverer, gir vi de tyske turistene en smakebit på de unike og spennende matopplevelsene vi har i vår region, Trøndelag. Verden skal få smake og oppleve Trondheim og Trøndelag, European Region of Gastronomy, sier Brit Melting, prosjektleder fra Oi! Trøndersk Mat og Drikke.
I Berlin skal de dele ut 4000 postkort som en del av en konkurranse publikum kan delta på. Premien er en drømmehelg for to i Røros, Innherred, Øyriket eller Trondheim.
- Målet er å få øke etterspørselen etter lokalmat og få flere tilreisende til vår region, som igjen fører til salg av matopplevelser her hjemme, sier Melting.
Fra Trøndelag kommer det både produsenter og reiselivsoperatører som gleder seg til å servere og fortelle om Norge og Trøndelag. Det er 30 deltagere på stand fra reiselivet og lokale mat- og drikkeprodusenter. De har med råvarer og produkter fra 40 produsenter. Menyen viser en bredde fra hele Trøndelag:
- Kveite fra Namdalskysten (Rørvik Fisk), Fenalår fra Namdalseid (Holstad gård), Elg fra Steinkjer (Vilteksperten), Rein fra Røros (Stensaas), Grava laks fra Frøya (Garnviks Røkeri), Krabbe fra Hitra (Hitramat), Marengs og Blåbæryoghurt fra Røros (Galåvolden gård og Rørosmeieriet), Kylling fra Orkanger (Norsk Kylling).
- 12 ulike oster fra 10 ysteri i Trøndelag er også på menyen.
- 2 sjokoladetyper fra Jentene på Tunet, og kjøttretter som Li-bab fra Lierne, Elgpølse fra Fosen og Ramsløkpølse fra Frosta er en del av 3 retter i tastingsonen, sammen med Grava laks fra Frøya, og ulike ostesmaker.
- Ølsmaker fra 4 ulike bryggeri i Trøndelag, og Fjellbreeze med tyttebær og gin fra Røros.
- 4 alkoholfrie drikkesmaker fra Mikkelhaug på Levanger og fra Røros Bryggeri.
- 3 drinker laget av Britannia Hotel med lokale råvarer; med Aquavit og Tindveddestilat fra Inderøy Brenneri, og Granskauen Gin fra Fosen.
Det er også produkter med beskytta betegnelser med fra Trøndelag: Skjenning fra Røra bakeri, Tjukkmjølk fra Rørosmeieriet, Fjellmandel fra Oppdal, og Fenalår.
I tillegg bruker Fursetgruppen produkt fra Trøndelag, så det blir til sammen over 50 produsenter fra Trøndelag representert med råvarer og produkt på IGW 2023.
Fagdag ved den norske ambassaden i Berlin
I anledning Trøndelag sin deltagelse på messa, har Statsforvalteren i Trøndelag, i samarbeid med Trøndelag Fylkeskommune, Innovasjon Norge og Oi! Trøndersk Mat og Drikke invitert til fagdag og besøk på messa 26.januar. Det vil bli satt søkelys på regionene som bærebjelke i utviklingen av en bærekraftig norsk matnasjon, og målgruppe er fylkespolitikere, kommuner, regionråd, samt produsenter og reiselivsbedrifter. Fagdagen er et samarbeid mellom Trøndelag og Fjord-Norge.
Om Grüne Woche
Grüne Woche startet som en enkel landbruksmesse i 1926, og er nå et kjempearrangement over 128 000 kvadratmeter. Det er ventet rundt 400 000 besøkende og 1900 utstillere fra 72 land.
Deltagerne fra Norge får kontakter og bygger nettverk med både norske og utenlandske miljøer.
Det er Landbruks- og matdepartementet som eier prosjektet med den norske deltagelsen, og Innovasjon Norge som står for gjennomføringen.
Kontaktpersoner
-
Liv Gystad
Tlf: 73 19 92 60 / 90 83 73 05