Smittevern, kartlegging, fordeling og distribusjon
Fylkeslegen har sendt brev til kommunene i Trøndelag om nytt registreringssystem for smittevernutstyr. Nå skal kommunene rapportere inn sitt samlede behov til Altinn to ganger i uken.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Fylkeslegen har sendt brev til kommunene i Trøndelag om nytt registreringssystem for smittevernutstyr. Hensikten er å koordinere arbeidet med fordeling og distribusjon av smittevernutstyr, som kommunene selv ikke klarer å skaffe.
Kommunene skal ikke bare rapportere på behov, men også på lagerbeholdning, forbruk foregående uke og estimert behov kommende uke. Dette er viktig for at vi regionalt skal kunne fordele riktig i regionen i forhold til behov i den enkelte kommune. Kartleggingen skjer to ganger i uka, fordi situasjonen kan endre seg raskt.
Det er Helsedirektoratet som ber om rapporter fra kommunene i det nye systemet. Dermed kan de mer effektivt fordele nasjonalt innkjøpt utstyr, til helseregionene.
Helse Midt-Norge RHF i samarbeid med Kommunenes Sentralforbund og Fylkesmannen jobber med å etablere en ordning for lokal fordeling, og distribusjon. Kartleggingen som nå gjøres kan ikke regnes som en bestilling fra kommunene. Årsaken er at kommunene fortsatt skal bestille gjennom sine ordinære kanaler. Ordningen skal bidra til at kommuner får tak i det nødvendige utstyret de trenger, som de ikke får skaffet via ordinære kanaler eller via andre.
Kontaktpersoner hos Fylkesmannen i Trøndelag er:
Jan Vaage, fylkeslege hos Fylkesmannen i Trøndelag
Trude Søreng, seniorrådgiver Helse-og omsorgsavdelingen
Kontaktpersoner
-
Jan Vaage
Tlf: 73 19 93 02 / 90 92 28 58