Dronning Sonjas skolepris
Statsforvalteren i Trøndelag nominerer skoler i Trøndelag til Dronning Sonjas skolepris. Prisen deles ut hvert annet år til en skole som har utmerket seg ved å praktisere likeverd og inkludering.
Bakgrunnen for prisen
Det var Hennes Majestet Dronning Sonja som selv tok initiativ til denne skoleprisen for inkludering og likeverd i 2005. Prisen ble første gang delt ut i 2006. Utdanningsdirektoratet har gitt Statsforvalterne i oppdrag å nominere én eller to kandidater fra sine fylker.
Kriterier for prisen
Dronning Sonjas skolepris skal hvert år tildeles en skole som har utmerket seg ved å praktisere likeverd og inkludering. Det som skal kjennetegne en slik skole, er at
- skolen arbeider langsiktig, systematisk og kunnskapsbasert med elevenes læringsmiljø,
- skolen praktiserer likeverd og inkludering på en slik måte at hver enkelt elev opplever å bli verdsatt i et miljø preget av medvirkning, trygghet og fellesskap, og at
- skolen har positive relasjoner mellom elevene og de ansatte, og elevene imellom - og ved et godt samarbeid mellom skole og hjem.
Sentrale begreper
Likeverd betyr at alle elever skal få oppleve at de møtes på en likestilt og verdig måte.
Inkludering, som er et videre begrep enn integrering, betyr at alle skal oppleve at de er anerkjente deltakere i skolefellesskapet.
Statsforvalterne nominerer skoler
Det er Utdanningsdirektoratet som administrerer prisen, og Statsforvalteren nominerer kandidater fra sitt fylke, annethvert år. Dette er skoler som praktiserer likeverd og inkludering på en fullverdig måte.
Skolen som vinner prisen får et diplom, en pengepremie på 250.000 kroner og et trykk med tittelen "Vekst" laget av Hennes Majestet.