Spørsmål og svar om barnekoordinator

Statsforvalteren i Rogaland har gitt svar på flere spørsmål rundt barnekoordinatorordningen.

Publisert 05.03.2025

Familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, og som vil ha behov for langvarige og sammensatte eller koordinerte helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester, har i dag rett til barnekoordinator etter pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5 c. Dette er en viktig ordning for disse familiene, som ble innført i 2022.

Statsforvalteren i Rogaland er klageinstans på kommunens avgjørelser om barnekoordinator. Ut fra denne rollen og henvendelser vi har fått fra kommuner og privatpersoner, har vi sendt ut brev til alle kommunene i Rogaland med noen avklaringer på ulike spørsmål rundt barnekoordinator som tjeneste, med videre henvisning til viktige kilder til forståelsen av barnekoordinatorordningen, som nasjonal veileder Samarbeid om tjenester til barn, unge og deres familier kapittel 5.

 

Temaer som er berørt i vårt brev er bl.a. følgende:

  • Noen spørsmål rundt vilkårene for rett til barnekoordinator
  • Hvilken kommune som har ansvar for barnekoordinator der barn er bosatt i fosterhjem eller barnevernsinstitusjon
  • Forholdet mellom tjenestene ordinær koordinator i kommunen og barnekoordinator
  • Hva det betyr at barnekoordinator tildeles til familien

 

Brevet ligger under «Dokument» i denne saken, og vi håper det kan være til veiledning for flere.

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.