Vergens oppgaver ved bruk av tvang

Bruk av tvang kan være aktuelt i noen vergemål. Du finner mer informasjon om dette i denne artikkelen og i eget informasjonsskriv. (Infoskriv nr. 34).

Publisert 05.05.2022

Der det er aktuelt å fatte vedtak etter helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9, skal
Vergemålsavdelingen oppnevne en verge som skal ivareta personens interesser i henhold til
helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9. Det skal ikke fattes vedtak om bruk av tvang og makt før det er opprettet et vergemål som omhandler kapittel 9.

Det er kommunen/bydelen som fatter vedtak om planmessig bruk av tvangstiltak. I hver kommune og bydel er det en person som er utpekt som overordnet faglig ansvarlig for
kapittel 9. Dersom det er fattet vedtak om planmessig tvang er det også en tjenesteyter på
tjenestestedet som er faglig ansvarlig for tiltakene.

Statsforvalterens helseavdeling skal i et overprøvingsvedtak foreta en fullstendig prøving av vilkårene i kapittel 9 før tiltakene iverksettes. De godkjente tiltakene i Helseavdelingens overprøvingsvedtak kan påklages til Fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker. Se under for mer om vergens- og pårørendes klageadgang.

Vergens mandat er å ivareta personens interesser i forbindelse med vedtak om bruk av tvang og
makt etter kapittel 9. Vergen skal ivareta rettsikkerheten til den saken gjelder.

Det følger av reglene i kapittel 9 at vergen skal ivareta de forvaltningsmessige interessene til
personen. Kommunen skal opplyse vergen om at det benyttes tvang. Vergen skal deretter høres
før det treffes vedtak, og gis anledning til å uttale seg i saker som skal overprøves. Verge kan imidlertid ikke samtykke til bruk av tvang, uten at det blir fattet vedtak om dette. Vergen har også klageadgang og adgang til å bringe vedtaket inn for tilsynsmyndigheten og tingretten.

Vergen har i utgangspunktet rett til innsyn i dokumenter som omhandler vergehaver.

Vergen må også vurdere rammebetingelsene. Dette er spesielt viktig der boligens utforming
nødvendiggjør bruk av tvang og makt.

Vergen skal følge med på om det burde fattes vedtak om ytterligere tvangstiltak, fordi
personen blir utsatt for en vesentlig skade som kommunen/bydelen ikke griper inn i. I slike
tilfeller kan vergen ta kontakt med kommunen ved overordnet faglig ansvarlig.

Vergen skal også følge med på om det benyttes uhjemlet tvang. For å kunne orientere seg rundt dette bør vergen etterspørre og gjennomgå brukers tiltaksplan eller andre tiltaksbeskrivelser. Det bemerkes her at mange personer med utviklingshemming har eller lager avtaler med personalet om daglige gjøremål, og at disse tidvis grenser tett opp mot tvang. Det kan også være husregler/rutiner som begrenser personens individuelle rett til å bestemme selv uten at dette er begrunnet ut ifra vilkår om vesentlig skade. Det er i denne sammenheng ikke alt som er lurt som er lov. Personer med utviklingshemming har rett til å gjøre dårlige valg, så lenge det ikke medfører vesentlig skade.

Verge må påse at kommunen sikrer rutiner for brukermedvirkning og selvbestemmelse.

Det er viktig at verge påklager vedtak om tjenester dersom vergen vurderer at tilbudet
personen mottar ikke er forsvarlig.

For å ha inngående kjennskap til bruker og brukers hverdag må verge delta på
ansvarsgruppemøter og/eller andre møter som angår bruker. Verge bør også kjenne innholdet i
individuell plan og tiltaksplaner.

For å tilegne seg nødvendig kunnskap kan følgende være til hjelp:

Vi har utarbeidet et informasjonsskriv i samarbeid med Helseavdelingen hos Statsforvalteren i Oslo og Viken. Dette finner du på nettsidene våre. (Infoskriv nr. 34)


Klageadgang

Både verge, pårørende og personen selv har en selvstendig klagerett i forbindelse med bruk og vedtak om tiltak om tvang og makt etter § 9-5 tredje ledd, jf. § 9-11.

Når vedtak blir påklaget, får klager adgang til gratis advokat i saker for Fylkesnemnda, jf. rettshjelpsloven § 17 tredje ledd nr. 1. En avgjørelse fra Fylkesnemnda, kan ankes til tingretten.