Salg av bolig
Hvis du som verge skal selge eiendom på vegne av en voksen vergehaver må du ha vårt samtykke.
Det er ikke behov for vårt samtykke, dersom vergehaver selv er i stand til og ønsker å gjennomføre et salg, og kan skrive under på kontrakt, delta i møte med megler og andre oppgaver. Vergen skal da ikke skrive under for vergehaver, men kan blant annet bistå med å forklare.
For å søke om vår godkjenning må du sende inn skriftlig søknad med informasjon om hvorfor salg av bolig er til det beste for vergehaver.
Hvordan søke?
- Fyll ut elektronisk søknadsskjema som sendes inn via Altinn. Du kan også bruke papirskjema, skjema nr. 29, og sende per post, men det tar lenger tid.Under finner du informasjon om hva søknaden bør inneholde.
- Det er du som må sende inn søknaden.
- Når vi mottar søknaden, oppretter vi sak og sender forhåndsvarsel til partene i saken. Da vil du få informasjon hvis vi trenger mer informasjon for å behandle saken.
- Statsforvalteren treffer vedtak når saken er ferdigbehandlet og sender vedtaksbrevet til partene sammen med en bekreftelse om vårt samtykke til vergen.
Hva bør søknaden inneholde?
- Samtykke fra vergehaver
- Hvis vergehaver er samtykkekompetent, må personen skriftlig samtykke til salget. Alternativ kan vergen legge ved en legeerklæring hvor det kommer frem at personen samtykker. Dette kan være aktuelt hvis personen er ute av stand til å fysisk samtykke til søknaden.
- Hvis vergehaver vurderes å være ikke samtykkekompetent skal vergen innhente legeerklæring fra fastlege eller tilsynslege hvor det kommer tydelig frem at personen ikke er samtykkekompetent når det gjelder spørsmål om salg av eiendommen. Hvis vergehaver tidligere har gitt uttrykk for ønsker knyttet til den aktuelle eiendommen skal vergen opplyse om det i søknaden.
- Begrunnelse for hvorfor salget er i vergehavers interesse
- Hvorfor er det det beste for vergehaver at eiendommen selges fremfor annen utnyttelse av eiendommen?
- Har vergehaver økonomi til å beholde eiendommen?
- Vil vergehaver kunne ha glede av eiendommen i fremtiden?
- Vil eiendommen kunne leies ut eller vil det innebære store vedlikeholdskostnader og utgifter til oppussing?
- Andre opplysninger som er relevant i søknaden
- Vi samtykker vanligvis til salg av fast eiendom under forutsetning av at eiendommen selges på det åpne marked. Dersom det er aktuelt å selge eiendommen til takst eller under takst må du opplyse om dette i søknaden, og du må begrunne hvorfor det er i vergehavers interesse.
- Hvis vergen er kjent med vergehaver har lagt inn føringer for eiendommen i testament skal du opplyse om, selv om du ikke har opplysninger utover dette.
- Hvis du er kjent med at vergehavers pårørende har særlig tilknytning til eiendommen skal du opplyse om. Et eksempel kan være at en pårørende bor på eiendommen. Da må ordningen forklares, med informasjon om personen betaler leie og hvor lenge han eller hun har bodd der. Det kan også ha betydning om vergehaver var samtykkekompetent og samtykket til ordningen på tidspunktet da den ble etablert.
- Hva er boligens verdi – meglers verdivurdering bes sendt oss.
- Ved salg av vergehavers bolig, må vi ha opplysninger om nytt bosted. Dersom nytt bosted er langtidsopphold på sykehjem eller lignende må vi ha kopi av vedtak fra kommunen.
Når får jeg svar på søknaden?
Klikk her for å lese mer om vanlig saksbehandlingstid. Søknad om avhending av løsøre er i kategorien «Samtykke til kjøp og salg av fast eiendom – voksne vergehavere».
Statsforvalterens betingelser og vergens oppgaver ved salg
- Eiendommen skal selges på det åpne markedet.
- Du må sørge for at megleroppdraget gis til en eiendomsmegler eller advokat som har konkurransedyktige vilkår og at markedsføringen av salgsobjektet er tilfredsstillende
- Du må sørge for at det blir innhentet tilstandsrapport fra takstmann eller annen sakkyndig
- Nettoinntekt fra salget skal overføres til konto i vergehavers navn som er underlagt vår forvaltning. Unntaket er hvis vergehaver er samtykkekompetent og selv har bestemt at vi ikke skal forvalte midlene.
- Du er ansvarlig for at oppgjørsoppstilling fra megler og kopi av kjøpekontrakt sendes til Statsforvalteren.
- Eiendommen kan ikke selges før klagefristen på vedtaket hvor salg er godkjent er utløpt. Det betyr fire uker etter vedtaksdato.
- Du trenger ikke lenger å få vår påtegning på skjøtet. Vi vil gi den en stemplet og undertegnet bekreftelse som kan brukes overfor Statens Kartverk, megler og andre.