Søknad om endring av tillatelse etter forurensningsloven - Lindum avfallsanlegg i Drammen kommune
- Høringsfrist:
- 20. mai 2021 23:30
Statsforvalteren har mottatt søknad datert 29.10.2020 fra Lindum AS om endring av tillatelse til Lindum avfallsanlegg i Lerpeveien 155 i Drammen kommune. Søknaden gjelder for eiendommene med gbnr 38/2 og 42/8 samt deler av gbnr 42/2, 36/9 og 36/1 i Drammen kommune.
Bakgrunn
Det har vært avfallsvirksomhet på anlegget siden 1960-tallet bl.a. med deponi for kommunalt avfall. Aktiviteter på anlegget i dag er bl.a. deponi for ordinært avfall, sortering og behandling av forurensede masser, behandling av betongavfall og stein, behandling av oljeholdig slam, biogassanlegg, behandling av hageavfall, forbehandling matavfall, avfall til biocelle, vermikompostering, jordproduksjon, containervirksomhet, omlasting, sortering og kverning av avfall, behandling av trevirke og impregnert trevirke, gjenvinningsstasjon og ulik FoU-virksomhet.
Lindum AS har i dag en tillatelse etter forurensningsloven fra 10.01.2008, med senere endringer, til deponering og annen avfallsrelatert virksomhet.
Virksomheten søker nå bl.a. om å videreføre dagens aktiviteter med noen endringer, om utvidelser med nye aktiviteter og om utvidelse av deponiet. Da eksisterende tillatelse opprinnelig er fra 2008 og fordi det søkes om utvidelse av dagens aktiviteter er det et behov for å revidere dagens tillatelse.
Sammendrag av søknaden
Hovedpunkter i søknaden
Virksomheten søker nå i hovedsak om:
- En ramme på totalt 250 000 tonn avfall deponert per år
- Deponering av alle typer avfall som kan deponeres på deponi for ordinært avfall
- Utvidelse av deponiet
- Endret praksis/drift av deponiet
- Behandling av biologisk lett nedbrytbart farlig avfall i biogassanlegget
- Mottak, mellomlagring og behandling av farlig avfall fra næring
- Pyrolyse (av organisk avfall f.eks. returtrevirke, avløpsslam, biorest)
- Mottak, mellomlagring og sortering av bunnaske fra avfallsforbrenning
- Beholde og endre de aktivitetene de har tillatelse til og å utvide med ytterligere aktiviteter
- Beholde dagens tillatelse til å drive FoU-virksomhet
Regulering
Reguleringsplan for området er Detaljregulering for Lindum avfallsanlegg, Plan-ID 324, vedtatt av Drammen kommune 30.04.2019.
Trafikk
Søknaden angir at det er ikke beregnet noen vesentlig økning i trafikken til og fra anlegget som følge av endringer i tillatelsen. I forbindelse med reguleringsplanen ble det gjort en vurdering av trafikkmengde, der det ble konkludert med at trafikkmengden kunne forventes å øke i takt med den generelle befolkningsøkningen.
Utslipp til vann
I tillegg til vann fra eksisterende og gammelt deponi, kommer det vann fra biogassanlegget, gjenvinningsstasjonen, vasking av maskiner og utstyr og andre avfallsrelaterte virksomheter. Overvåkningsprogram for sigevann, grunnvann og overflatevann har vært gjennomført siden tidlig 90-tall. Noen nye overvåkingspunkter er planlagt tatt inn i det faste overvåkningsprogrammet. Overvåkning av renseeffekt i nytt renseanlegg vil også komme inn i overvåkningsprogrammet så snart renseanlegget er på plass.
Vannmengden fra avfallsanlegget har vært relativt stabil over flere år, selvsagt med variasjoner fra år til år.
I flere år nå har Lindum jobbet med å fremskaffe tilstrekkelig grunnlag for å dimensjonere et anlegg for å fordrøye og rense sigevann og forurenset vann fra anlegget. Et midlertidig renseanlegg er under etablering og innkjøringen av anlegget vil starte opp i våren 2021. For å oppgradere til et fullskalaanlegg for hele sigevannsmengden må prosessen gjennomgås og eventuelt justeres.
Lukt
I luktundersøkelsen er hageavfall utpekt som den største og hyppigste kilden til lukt hos naboer fra anlegget. Åpne dører i haller for håndtering av organisk avfall er andre potensielle luktkilder. Utslipp av ubehandlet rågass fra biogassanlegget er den enkeltkilden som gir kraftigst lukt hos det største antallet naboer. Beskrivelse av tiltak og handlingsplan for lukt er gitt i søknaden.
Offentlig gjennomsyn
I henhold til forurensningsforskriften § 36-8 blir søknaden fra Lindum AS lagt ut til offentlig gjennomsyn. Søknaden kan leses i menyen til høyre.
Du kan sende innspill eller merknader til søknaden
En eventuell uttalelse til søknaden må sendes til Statsforvalteren innen 20.05.2021. Vi ber om at uttalelser til søknaden gis skriftlig per e-post til sfovpost@fylkesmannen.no, eller per post til Fylkesmannen i Oslo og Viken, Postboks 325, 1502 Moss. Merk uttalelsen med referanse «høringsuttalelse i sak 2019/50599».
Informasjon om videre saksgang
Etter at eventuelle høringsuttalelser har kommet inn til Statsforvalteren i Oslo og Viken, vil de bli forelagt søker til uttalelse, før Statsforvalteren fatter vedtak i saken.
- Høringsfrist:
- 20. mai 2021 23:30
Kontaktpersoner
-
Lars Roar Hovde
Tlf: 22 00 36 19 -
Kari Skogen
Tlf: 22 00 36 69
Dokumenter
- Søknad.pdf
- Vedlegg 1.pdf
- Vedlegg 2.pdf
- Vedlegg 3a.pdf
- Vedlegg 3b.pdf
- Vedlegg 3c.pdf
- Vedlegg 3d.pdf
- Vedlegg 3e.pdf
- Vedlegg 4.pdf
- Vedlegg 4b.pdf
- Vedlegg 5.pdf
- Vedlegg 6.pdf
- Vedlegg 7.pdf
- Vedlegg 8.pdf
- Vedlegg 9.pdf
- Vedlegg 10.pdf
- Vedlegg 11A.pdf
- Vedlegg 11B.pdf
- Vedlegg 12.pdf
- Vedlegg 13.pdf
- Vedlegg 14.pdf
- Vedlegg 15.pdf
- Vedlegg 16.pdf
- Vedlegg 17.pdf
- Vedlegg 18.pdf