Informasjonsskriv 5/2024
Om behandling av klagesaker etter sosialtjenesteloven § 26 om refusjon
Etter sosialtjenesteloven § 26 kan kommunen (videre benevnt som Nav-kontoret) kreve refusjon for utbetalt sosialhjelp fra en bruker som får etterbetalt ytelser etter folketrygdloven. Informasjonsskrivet gir informasjon om hvordan vedtak om refusjon skal fattes, og hva Nav-kontoret skal gjøre når brukere klager på vedtak etter § 26 om refusjon. Der vi viser til rundskrivet, er det rundskriv til sosialtjenesteloven vi referere til.
Statsforvalteren i Oslo og Viken behandler klagesaker om refusjon. I flere av Nav-kontorenes saker om refusjon, ser vi mangler i selve vedtaket og ved saksbehandlingen. Mange av klagesakene som blir sendt inn til Statsforvalteren, er heller ikke godt nok dokumentert og kartlagt. Med dette skrivet ønsker vi å bidra til at dere som behandler saker om refusjon, får tilstrekkelig kunnskap om hvordan dere skal gå frem både når vedtak skal fattes og i klagesaksbehandlingen. Målet med skrivet er å bidra til at rettssikkerhet til brukerne blir ivaretatt.
I sidemenyen ligger hele informasjonsskrivet.