Informasjonsskriv 3/2024
Vi har hatt tilsyn med Nav sin behandling av klager på vedtak om økonomisk stønad
Statsforvalteren som tilsynsmyndighet, har som mål å avdekke svikt og bidra til forbedring i tjenestene. Ved å undersøke hvordan klager på vedtak om økonomisk stønad behandles, ønsket vi å se om og hvor det foreligger svikt. Avdekkes lovbrudd, skal tilsynsmyndigheten følge opp til praksis samsvarer med de kravene loven stiller. Målet med dette tilsynet var om brukere som er uenige i vedtak om økonomisk stønad, fikk en forsvarlig saksbehandling fra klage ble innlevert til saken ble oversendt Statsforvalteren.
Vi fant at 4 av 7 Nav-kontor behandlet klagene forsvarlig. Alle kontorene vi undersøkte ga informasjon om klageretten og la til rette for at klager kunne fremmes. De kontorene som hadde vurdert risikoen for hva som kunne gå galt ved klagebehandlingen, og iverksatte tiltak for å redusere risikoen, prioriterte saker som hastet og hadde forsvarlig behandling av klager slik vi vurderte det.
I sidemenyen ligger hele informasjonsskrivet.