Tilsyn med Fredrikstad kommune på skoleområdet

Vi har ført tilsyn med Fredrikstad kommune. Temaet for tilsynet er bruk av alternativ opplæringsarena for elever med rett til spesialundervisning.

Publisert 25.06.2024
Det overordnede formålet med tilsynet er å kontrollere om kommunen oppfyller kravene i regelverket.
 
Hovedpunkter i tilsynet er: 
  • Pedagogisk-psykologisk tjenestes (PPT) ansvar for å utarbeide sakkyndige vurderinger
  • Kommunens ansvar for å fatte vedtak om spesialundervisning
  • Kommunens ansvar for at det er laget en avtale mellom kommunen/skolen og den alternative opplæringsarenaen
I dette tilsynet har vi sett at kommunen har utviklet retningslinjer for bruk av alternative opplæringsarenaer.
 
Vi finner imidlertid at verken de sakkyndige vurderingene eller vedtakene gir tilstrekkelige begrunnelser for hvorfor opplæring på en alternativ arena er nødvendig og til elevens beste. Vi vurderer at disse heller ikke gir tilstrekkelige beskrivelser av opplæringen på den alternative arenaen. I de fleste tilfellene mangler det også et klart samtykke til opplæring på en alternativ opplæringsarena.
 
Videre finner vi at det er flere elever som har opplæring på en alternativ arena, uten at dette fremgår av vedtak om spesialundervisning.
 
Vi har sett at kommunen samarbeider med to alternative opplæringsarenaer, men at kravene til avtale med disse, og med andre alternative opplæringsarenaer, ikke er oppfylt.
 
Fredrikstad kommune mottok en foreløpig tilsynsrapport og har gitt tilbakemelding innen fristen. Vi fatter nå vedtak (denne rapporten) med pålegg om retting. Se nærmere om hva dette pålegget innebærer under rapportens punkt 5 og 6.
 
Kommunen har rettefrist til 01.11.2024. 
 
I tilsynsrapporten kan du lese om hvilke rutiner og hvilken praksis Fredrikstad kommune har på dette temaet, samt hvilke regelverksbrudd de må rette.