Retten til et trygt og godt skolemiljø

Oppdatert 08.10.2024

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Hvis du som elev ikke har det trygt og godt eller blir mobbet på skolen, skal skolen hjelpe til. Hvis du mener at skolen ikke gjør nok for å hjelpe deg, kan du ta kontakt med oss hos Statsforvalteren.

Si fra til rektor først

Hvis du ikke har det bra på skolen, på skolefritidsordningen eller på leksehjelpsordningen, må du eller foreldrene dine melde fra til rektor om hva du opplever. Rektor skal ta det du opplever på alvor, og skolen skal snarest undersøke saken og rette opp situasjonen med egnede tiltak. 

Skolen skal alltid lage en skriftlig plan som viser hvordan de voksne skal hjelpe deg. Du har rett til å få denne planen fra skolen, og du har rett til å si hva du mener om planen. Du kan si din mening selv, eller la andre si det for deg. 

Si fra til Statsforvalteren hvis skolen ikke gjør nok

Rektor må kjenne til hvordan du opplever skolemiljøet. Etter at du har meldt fra har rektor én uke på å gjøre deg trygg på at skolen skal hjelpe deg. Hvis du etter en uke ikke er trygg på at skolen vil klare å hjelpe deg, kan du melde fra til oss hos Statsforvalteren. Det samme gjelder hvis du føler at skolen ikke tar deg på alvor. Vi som jobber hos Statsforvalteren skal først finne ut om skolen har gjort jobben sin for at du skal ha det trygt og godt på skolen. Hvis vi finner at de ikke har gjort jobben sin, kan vi bestemme hva skolen skal gjøre for at du skal få en trygg og god skolehverdag.

Er du elev eller foresatt og ønsker å melde fra om utrygt skolemiljø? Da ber vi deg ta kontakt ved å bruke enten rød eller oransje meldeknapp. Hvis du bruker den oransje meldeknappen, må du logge inn med en elektronisk identitet (eID). Med en sikker eID er personlig informasjon trygg på nettet og det er vanskelig for andre å late som at de er deg i digitale tjenester. 

Kontakt

Sikker melding

Du kan sende oss en sikker melding. Dette er en kryptert kanal der du kan sende sensitive opplysninger på en trygg måte.

E-post

For generelle spørsmål om regelverket kan du bruke e-postadressen vår. Her kan du også be om veiledning innenfor andre forhold og tema i opplæringsloven. NB! Vi mottar ikke sensitiv informasjon om enkeltelever/saker via e-post. E-postadresse: sfospost@statsforvalteren.no

Telefon

Se øverst på siden for kontaktpersoner for skolemiljøseksjonen. For andre saker eller spørsmål som ikke gjelder skolemiljø, kan du kontakte vårt sentralbord på telefon 69 24 70 00.

Send oss gjerne en skriftlig melding via meldingsskjema dersom du ikke får kontakt med oss per telefon, så vil vi gi deg et svar så raskt som mulig.


Publisert 19.12.2024

Styrker satsingen på godt skolemiljø

I 2024 mottar 23 kommuner nasjonalt penger til å styrke sitt skolemiljøarbeid. I vår region er det kommunene Marker, Hole og Lørenskog som mottar midler til skolemiljøteam.


Publisert 16.10.2024

Søk om tilskudd til skolemiljøteam

Kommuner som ønsker å etablere skolemiljøteam, og kommuner som ønsker å utvide eller styrke allerede eksisterende team, kan søke om tilskudd fra Udir. Søknadsfrist: 17. november 2024.


Publisert 20.08.2024

Tilsyn med Frogn kommune på skoleområdet

Vi har ført tilsyn med Frogn kommune og Sogsti skole. Temaet for tilsynet er om kommunen gjennom sin internkontroll sikrer at skolen undersøker og setter inn tiltak i saker der det er mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø eller blir krenket av en som arbeider på skolen.


Publisert 20.08.2024

Tilsyn med Enebakk kommune på skoleområdet

Vi har ført tilsyn med Enebakk kommune og Ytre Enebakk skole. Temaet for tilsynet er om kommunen gjennom sin internkontroll sikrer at skolen undersøker og setter inn tiltak i saker der det er mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø eller blir krenket av en som arbeider på skolen.


Publisert 01.07.2024

Tilsyn med Drammen kommune på skoleområdet

Vi har ført tilsyn med Drammen kommune og Tømmerås skole. Temaet for tilsynet er internkontroll og skolemiljø.


Publisert 05.06.2024

Tilsyn med Nes kommune på skoleområdet

Vi har ført tilsyn med Nes kommune og Neskollen skole. Temaet for tilsynet er kommunens arbeid for å sikre et trygt og godt skolemiljø.


Publisert 30.05.2024

Tilsyn med Lier kommune på skoleområdet

Vi har ført tilsyn med Lier kommune og Sylling skole. Temaet for tilsynet er kommunens arbeid for å sikre et trygt og godt skolemiljø.


Publisert 08.05.2024

Tilsyn med Oslo kommune på skoleområdet

Vi har ført tilsyn med Oslo kommune og Bjørnsletta skole. Temaet for tilsynet er skolemiljø.


Publisert 09.04.2024

Tilsyn med Østfold fylkeskommune på skoleområdet

Vi har ført tilsyn med Østfold fylkeskommune og Glemmen videregående skole. Temaet for tilsynet er skolens aktivitetsplikt for å sikre at elevene har et trygt og godt skolemiljø.


Publisert 22.01.2024

Flere elever opplever mobbing i grunnskolen

Etter flere år med relativt stabile tall i Elevundersøkelsen, ser vi de siste to årene en markant økning i andelen elever som opplever mobbing i grunnskolen. 


Dette står i loven

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring.

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Skolen skal ikke godta krenkende oppførsel, som for eksempel mobbing, vold, diskriminering og trakassering.

Skolen skal arbeide kontinuerlig for at alle elevene skal ha et trygt og godt skolemiljø. 

Alle som arbeider på skolen, skal følge med på hvordan elevene har det, og om mulig gripe inn dersom noen krenker en elev. Alle som arbeider på skolen, skal melde fra til rektor dersom de får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Det gjelder også når en elev sier selv at hun eller han ikke har det trygt og godt. Skolen skal snarest undersøke saken og rette opp situasjonen med egnede tiltak. Rektor skal melde fra til kommunen eller fylkeskommunen i alvorlige tilfeller. 

Dette står i opplæringsloven kapittel 12.