Nedgang i andelen elever som rapporterer om mobbing i grunnskolen, svak økning i flere fylker i videregående opplæring

Tall fra Elevundersøkelsen viser at det er en nedgang i andelen elever i grunnskolen som rapporterer at de blir mobbet, på landsbasis og samlet for vår region. Nedgangen gjelder imidlertid ikke alle våre fylker, og selv i fylkene hvor det har vært nedgang, er tallene høyere enn for to år siden. Tre av fire fylker viser også en økning i andelen elever som rapporterer at de blir mobbet i videregående opplæring.

Publisert 13.01.2025

Hovedfunn

Følgende hovedfunn gjelder for Elevundersøkelsen gjennomført i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus:
  • Nedgang i andelen elever på 7. trinn som rapporterer om mobbing
  • Stabilisering eller liten nedgang i andelen elever på 10. trinn som rapporterer om mobbing
  • En svak økning i andelen elever som rapporterer om mobbing på videregående i tre av fire fylker
  • Høy deltakelse på Elevundersøkelsen i våre fylker
Utdanningsdirektør Grethe Hovde Parr uttaler følgende om resultatene: «Statsforvalteren er fortsatt bekymret for skolemiljøet i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus. Vi er bekymret for den negative utviklingen i den videregående opplæringen. Selv om det er en lavere andel elever som opplever mobbing på grunnskolen, så er tallet fortsatt høyere enn vi kan akseptere. Alle elever har rett på et trygt og godt skolemiljø, og å oppleve en skolehverdag uten mobbing.».
Bilde av utdanningsdirektør Grethe Hovde Parr.
Utdanningsdirektør Grethe Hovde Parr. Foto: Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus.

Mobbetallene har gått ned på 7. trinn

Etter en periode hvor det var en kraftig økning i andelen elever på 7. trinn som rapporterte at de opplevede mobbing, går andelen noe ned i år, både i vår region og i landet som helhet. Selv om det har vært en nedgang fra i fjor, så er mobbetallet forstått høyere enn i 2022-23. Alle fylkene har en svak nedgang, og størst nedgang ser vi i Oslo, som går fra 14,4 prosent til 12,2 prosent. Akershus har den laveste andelen i vårt område, med 11,7 prosent.

Andelen elever på 7. trinn som svarer at de har blitt mobbet på skolen (prosent) - 2020-21 til 2024-25

Diagram 1. Indikatoren viser andelen elever på 7. trinn som opplevde mobbing på skolen to til tre ganger i måneden eller oftere. Kilde: Utdanningsdirektoratet
Diagram 1. Indikatoren viser andelen elever på 7. trinn som opplevde mobbing på skolen to til tre ganger i måneden eller oftere. Kilde: Utdanningsdirektoratet

Noe nedgang i mobbetallene på 10. trinn

På 10. trinn har det tidligere vært en liknende trend som på 7. trinn, hvor tallene har økt kraftig. Imidlertid viser resultatene fra siste undersøkelse at andelen elever som rapporterer at de blir mobbet, har gått noe ned i Østfold, Buskerud og Akershus, og i landet som helhet. Tallene viser en svak nedgang fra i fjor, men er fortsatt høyere enn i 2022-23. I Oslo ser vi at andelen har stabilisert seg på et høyt nivå. Vi ser at tallene på 10. trinn generelt er lavere enn på 7. trinn. Buskerud har den laveste andelen i vårt område, på 9,1 prosent.

Andelen elever på 10. trinn som svarer at de har blitt mobbet på skolen (prosent) - 2020-21 til 2024-25

Diagram 2. Indikatoren viser andelen elever på 10. trinn som opplevde mobbing på skolen to til tre ganger i måneden eller oftere. Kilde: Utdanningsdirektoratet
Diagram 2. Indikatoren viser andelen elever på 10. trinn som opplevde mobbing på skolen to til tre ganger i måneden eller oftere. Kilde: Utdanningsdirektoratet

Økning i mobbetallene i tre av fire fylker på videregående

Mens tallene på videregående nivå tradisjonelt sett har vært lavere enn på 10. trinn, har andelen elever som rapporterer at de har blitt mobbet også økt på videregående de siste årene. Trenden på vg1 viser også en økning, med unntak av Akershus som har en nedgang fra i fjor. Østfold, Oslo og Akershus viser fortsatt høyere tall en landsnittet på 6,3 prosent, mens Buskerud ligger litt under med 6,1 prosent.

Andelen elever på vg1 som svarer at de har blitt mobbet på skolen (prosent) - 2020-21 til 2024-25

Diagram 3. Indikatoren viser andelen elever på vg1 som opplevde mobbing på skolen to til tre ganger i måneden eller oftere. Indikatortallet for 2023-24 ble samlet inn høsten 2023, men ble publisert etter ny fylkesstruktur tidlig i 2024. Kilde: Utdanningsdirektoratet
Diagram 3. Indikatoren viser andelen elever på vg1 som opplevde mobbing på skolen to til tre ganger i måneden eller oftere. Indikatortallet for 2023-24 ble samlet inn høsten 2023, men ble publisert etter ny fylkesstruktur tidlig i 2024. Kilde: Utdanningsdirektoratet
Etter oppløsningen av Viken fylkeskommune i starten av 2024, ble variasjonen mellom fylkene i gamle Viken synlig. Skolene i Akershus viste høye tall i fjor og en mindre nedgang i år. Buskerud og Østfold viste tilnærmet lik økning i fjor. I år fortsetter økningen i Oslo, Buskerud og Østfold.  Østfold har en stigning fra i fjor til i år som ligger høyere enn stigningen på landssnittet og de øvrige fylkene i vårt distrikt.

Deltakelse

Av antall elever registrert ved skolene i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus per 1. oktober 2024, var i underkant av 98 prosent av elevene på både 7. og 10. trinn invitert til å svare på Elevundersøkelsen. Av de inviterte elevene, svarte 91,6 prosent av elevene på 7. trinn og 86,6 prosent av elevene på 10. trinn.

På vg1 svarte 92,1 prosent av de inviterte elevene på Elevundersøkelsen.
Vi ser en generell økning i deltakelsen på Elevundersøkelsen i våre fylker, med unntak av Østfold som viser en svak nedgang på 7. trinn og vg1, og Buskerud som viser en svak nedgang på 10. trinn.

Statsforvalteren følger opp skoler og kommuner med lav invitasjons- og svarprosent.

Her finner du en oversikt over andelen av de inviterte elevene som deltok på Elevundersøkelsen.

Hva er Elevundersøkelsen?

Elevundersøkelsen er en årlig undersøkelse der elever får si sin mening om forhold som er viktige for å lære og trives på skolen. Elevene svarer på spørsmål om blant annet trivsel, mobbing, miljø, motivasjon og støtte fra lærer.

Mer informasjon finner du på nettsiden til Utdanningsdirektoratet: Elevundersøkelsen (Udir.no)

Andelen elever som blir mobbet

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø, og skolen skal utvikle inkluderende fellesskap som fremmer helse, trivsel og læring (Utdanningsdirektoratet, 2020).

Beregningen av «mobbing på skolen»-andelen

I Elevundersøkelsen blir elevene stilt tre spørsmål:
  • Er du blitt mobbet av andre elever på skolen de siste månedene?
  • Er du blitt mobbet digitalt (mobil, iPad, PC) de siste månedene?
  • Er du blitt mobbet av voksne på skolen de siste månedene?
Elever som har svart at de er mobbet «to–tre ganger i måneden» eller oftere, inngår i tallene om mobbing for det enkelte spørsmålet. I «mobbing på skolen»-andelen inngår elever som har svart at de blir mobbet på ett eller flere av de tre spørsmålene om mobbing. Elever som svarer at de blir mobbet på flere måter (f.eks. både av andre elever og digitalt), telles bare én gang i «mobbing på skolen»-andelen. I tillegg er elever som svarer at de er mobbet digitalt av personer utenfor skolen trukket fra.
 
Kilde: Utdanningsdirektoratet

Statsforvalterens håndtering av skolemiljøsaker

Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus er håndhevingsordning for skolemiljøsaker i våre fylker. Vi ser at antall meldinger inn til oss fra elever og foreldre til en viss grad reflekterer tallene i Elevundersøkelsen. Statsforvalteren har hatt en svak nedgang i antall meldinger fra 2023 til 2024, men det kommer fortsatt et høyt antall meldinger inn. Tallene er for 2024 vesentlig høyere enn i 2022.