Bedrifter fra Nordland skal representere Nord-Norge i Berlin

Et utvalg av deltakerne og deres produkter som skal representere Nord-Norge på IGW 2024. Foto: Olga Philippenko, Nordnorsk reiseliv

I januar 2024 går den årlige internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche (IGW) i Berlin av stabelen. Denne gangen er det mat- og drikkeprodusenter og reiselivsbedrifter fra Nord-Norge og Trøndelag som skal representere Norge. Den norske standen vil i år rette spesiell oppmerksomhet på samisk mat og reiseliv. 

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 15.12.2023

Utvikle Norge som mat- og reiselivsdestinasjon

Nord-Norge deltar på messsen i 2024 med et bredt spekter av mat- og drikkeprodusenter, samt reiselivsbedrifter fra Nordland, Troms, Finnmark og Svarbard. Til sammen deltar 32 bedrifter, samt 4 kokker og 8 lærlinger. En liste over utstillere fra Nord-Norge finner du i nyhetssaken hos Landbruks- og matdepartementet.

Den overordnede målsettingen med deltakelsen på IGW er å utvikle Norge som en anerkjent mat- og reiselivsdestinasjon med tydelig lokal og regional identitet. Med dette menes å styrke omdømmet til norsk landbruk, norsk mat og Norge som reiselivsdestinasjon. I tillegg skal deltakelsen stimulere til næringsutvikling, samarbeid, nettverk og nyskaping på tvers av regionale- og næringsmessige grenser. 

Den norske standen vil bli åpnet av landbruks- og matminister Geir Pollestad den 19. januar 2023. 

Utstillere fra Nordland

I tillegg til utstillere fra Troms, Finnmark og Trøndelag, deltar følgende bedrifter fra Nordland: 

  • Inga Sami Siida
  • Brurskanken Rein
  • Saltfjellet Sami Adventure AS
  • Strandli gård
  • Aaland gård
  • Tørrfisk fra Lofoten / John Greger AS
  • Beiarlefs
  • Northern Company
  • Stavsmarken gård
  • Tranøy fyr
  • Utværet Lånan

Utover de presenterte utstillerne, deltar Nordland fylkeskommune, Statsforvalteren i Nordland, Innovasjon Norge avd. Nordland, samt Brønnøysund videregående skole med lærere og elever. 

En av verdens største forbrukermesser

Internationale Grüne Woche (IGW) er kjent som en av verdens største forbrukermesser og besøkes årlig av 400 000 besøkende. Messen, som har vært arrangert i 86 år, er en viktig møteplass for landbruk, reiseliv og matindustrien. Årlig deltar 2000 deltakere fra 70 ulike land med 100 000 matprodukter. Norge deltar for 35. gang. 

I 2023 deltok landbruksministere fra alle verdens kontinenter på messen, i tillegg til et stort antall utenlandske delegasjoner og akkrediterte journalister. 

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.