Tilskudd til kompetanseutvikling i Voksenopplæringen 2025

Etterutdanningstiltak for lærere og ledere i opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, grunnskoleopplæring/forberedende opplæring for voksne og videregående opplæring for voksne 2025.

Publisert 27.01.2025

Søknadsberettigede sender søknad i dette skjemaet innen 15. februar.

Formål

Satsingen på etterutdanningstiltak for lærere og ledere i voksenopplæringssektoren inngår i flere store reformer i kunnskapssektoren som Kompetansereformen Lære hele livet, Fullføringsreformen og Regionsreformen hvor fylkeskommunen får nye oppgaver knyttet til
regionalt kompetanse- og kvalifiseringsarbeid i regionen. Formålet med å stille midler til rådighet til kompetansehevingstiltak for ledere og lærere som underviser voksne er å bidra til at opplæringstilbudene holder en høy kvalitet og er i kontinuerlig utvikling i tråd med læreplaner i norsk og samfunnskunnskap, intensjonene i Fagfornyelsen, samt innføring av modulstrukturert opplæring for voksne.

Kompetanseutviklingstiltakene skal bidra til at kommuner og fylkeskommuner gjennomfører kollektiv kompetanseutvikling basert på lokale behov i voksenopplæringsfeltet. Tilskuddsmidlene skal dekke utgiftene til kompetanseutviklingstiltakene for lærere og ledere i henholdsvis opplæring i norsk og samfunnskunnskap, grunnskoleopplæring/forberedende og videregående opplæring for voksne.

Målgruppe

Målgruppen for tilskuddet er ledere og lærere som gir opplæring etter den nye opplæringslovens kapittel 5 §18 og/eller etter integreringsloven og/eller introduksjonsloven. Når det gjelder opplæring for voksne etter opplæringsloven, kan midlene ses i sammenheng med midler som
kommer via Utdanningsdirektoratets desentraliserte ordning for lokal kompetanseutvikling.

Desentralisert kompetanseutvikling

Intensjonen med desentralisert kompetanseutvikling er å legge til rette for kompetanseutvikling tilpasset voksenopplæringsfeltets behov i regionen. Modellen inngår i oppdraget om å medvirke til regionreformen, og intensjonen er å bidra til oppbygging av gode og tilpassede regionale etter- og videreutdanningstilbud (EVU-tilbud) gjennom samarbeid med universitets- og høyskolesektoren (UH).

Modellen skal legge til rette for lokalt utviklingsarbeid. Med dette mener vi kollektiv læring gjennom en kombinasjon av teoretisk/forskningsbasert kompetanseheving og praktisk utprøving og erfaringsdeling lokalt. Det kan også arrangeres fellessamling på fylkesnivå som opplæringsstedene så jobber videre med lokalt. Sentralt i modellen er samarbeidet mellom opplæringsstedene og UH, hvor begge parter deltar aktivt i læring og utvikling.

I lokal kompetanseutvikling er det skoleledelsens oppgave å legge forholdene til rette for læring i personalet, og å sørge for at kunnskapen blir en del av skolen som organisasjon. Dette betyr at det er viktig å undersøke hva skolens utviklingsbehov er, og deretter legge en plan for kompetansehevingen forankret hos de ansattes representanter. Prosessen med å definere utviklingsområder er et samspill mellom ledelse, personale og UH.

HK-dir utvikler støtte- og veiledningsressurser til bruk i lokalt utviklingsarbeid ved opplæringsstedene. Ressursene er utviklet med tanke på opplæring etter både integreringsloven og opplæringsloven.

Rammer for tiltakene

Kompetansetiltakene må ta utgangspunkt i lokale kompetansebehov knyttet til faglig og pedagogisk utvikling av opplæringen etter de aktuelle læreplanene; henholdsvis læreplanene i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere og modulstrukturerte læreplaner i FOV/VOV.

Kriterier

  • kompetanseheving for ledere i skolebasert utviklingsarbeid
  • lokalt læreplanarbeid knyttet til innføring av modulstrukturert opplæring.
    • arbeidsmåter i opplæringen som bidrar til et mer fleksibelt, effektivt og individuelt tilpasset opplæringstilbud i tråd med intensjonene i lov, forskrift og læreplaner
    • parallell og integrert opplæring i fag og språk, og språkopplæring
      knyttet til en yrkeskontekst
    • vurdering for læring i et modulstrukturert opplæringsløp
      realkompetansevurdering
  • lokalt læreplanarbeid knyttet til læreplaner i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere etter integreringsloven/introduksjonsloven.
    • arbeidsmåter i opplæringen, med særlig vekt på digitale og fleksible
    • arbeidsmåter, som for eksempel nasjonalt digitalt norskopplæringstilbud, som
      bidrar til at innvandrere tidlig integreres i det norske samfunnet og blir
      økonomisk selvstendige
    • kartlegging for innplassering og fastsettelse av norskmål i henhold til
      integreringsloven
  • kompetanseutvikling for å sikre et godt læringsmiljø, slik som forebygging av mobbing og trakassering, inkludert utslag av negativ sosial kontroll.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.