Sei frå til rektor først
Viss du ikkje har det bra på skulen, på skulefritidsordninga eller på lekseordninga, må du eller foreldra dine melde frå til rektor om kva du opplever. Rektor skal ta det du opplever på alvor, og skulen skal snarast undersøke saka og rette opp situasjonen med eigna tiltak.
Skulen skal alltid lage ein skriftleg plan som viser korleis dei vaksne vil hjelpe deg. Du har rett til å få denne planen frå skulen, og du har rett til å seie kva du meiner om planen. Du kan seie meininga di sjølv eller late andre gjere det for deg.
Sei frå til Statsforvaltaren viss skulen ikkje gjer nok
Rektor må kjenne til korleis du opplever skulemiljøet. Etter at du har meldt frå, har rektor éi veke på å gjere deg trygg på at skulen skal hjelpe deg. Viss du etter ei veke ikkje er trygg på at skulen vil klare å hjelpe deg, kan du melde frå til oss hjå Statsforvaltaren. Det same gjeld viss du føler at skulen ikkje tek deg på alvor. Vi som jobbar hjå Statsforvaltaren skal først finne ut om skulen har gjort jobben sin for at du skal få det trygt og godt på skulen. Dersom vi ser at dei ikkje har gjort jobben sin, kan vi bestemme kva skulen skal gjere for at du skal få ein trygg og god skulekvardag.
Er du elev eller føresett og ønskjer å melde frå om utrygt skulemiljø? Då ber vi deg ta kontakt ved å bruke anten raud eller oransje meldeknapp. Viss du brukar den oransje meldeknappen, må du logge inn med ein elektronisk identitet (eID). Med ein sikker eID er personleg informasjon trygg på nettet og det er vanskeleg for andre å late som at dei er deg i digitale tenester.
Her er to informasjonfilmer om retten til et trygt og godt skolemiljø. Målgruppen for filmene er elever, foreldre, skoler og skoleeiere.
Den første filmen er om elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø.
Den andre filmen er om Statsforvalterens ansvar i skolemiljøsaker.
Vi takker Statsforvalteren i Innlandet for at vi har fått lov til å bruke filmene som de har laget. Filmene er revidert med bakgrunn i ny opplæringslov.
Elevens rett til å bli hørt
Vi vil gjerne snakke med eleven slik at han eller hun får fortalt oss om sin opplevelse av skolemiljøet. Eleven har rett til å uttale seg i saker som angår ham eller henne, men dette er ikke en plikt. Det er heller ikke noe eleven må gjøre for at vi skal behandle saken. Der eleven skal høres i løpet av vår saksbehandling, må vi i samråd med eleven og elevens foreldre, gjøre en konkret vurdering av hvor og på hvilken måte eleven skal høres. Dette må vurderes med utgangspunkt i hva som er til elevens beste. Det må legges til rette for at eleven kan bli hørt i trygge omgivelser og uten å påføre eleven ekstra belastning.
Statsforvalterens vedtak
Skolens aktivitetesplikt består av fem delplikter. Plikten til å følge med, gripe inn, varsle, undersøke og om nødvendig sette inn tiltak. Statsforvalteren skal i sin saksbehandling avgjøre om plikten til å rette opp situasjonen med egnede tiltak og plikten til å lage en skriftlig plan er oppfylt. Dersom skolen ikke har oppfylt dette kan Statsforvalteren bestemme hva skolen skal gjøre slik at eleven får et trygt og godt skolemiljø. Statsforvalteren vil bestemme dette i et vedtak i saken.
Klagerett
Hvis du er uenig i vårt vedtak har du rett til å klage. Du må i så fall klage innen tre uker etter at du har mottatt brevet. I klagen må du forklare hva du er uenig med oss i, og hvilken endring du vil oppnå med klagen. Statsforvalteren skal behandle klagen din. Dersom vi ikke gir deg medhold skal vi sende klagen din til Utdanningsdirektoratet, som er klageinstans. Dette går frem av opplæringsloven § 29-1 første ledd, jf. forvaltningsloven §§ 28 og 29.
Som part i saken har du, med noen unntak, rett til å gjøre deg kjent med sakens dokumenter. Dette går frem av forvaltningsloven §§ 18 og 19.
Skolen og skoleeier har ikke klagerett på vedtaket vårt eller på vedtak fra Utdanningsdirektoratet.