Her kan du lese om
Rettigheter for eleven - plikt for skolen
Tilbydere av samisk fjernundervisning
Læreplaner og organisering av opplæringa
Endringer i tilskudd til opplæring
Rettigheter for eleven – plikt for skolen
§ 3-2 i opplæringsloven gir alle samiske elever rett til opplæring i samisk språk.
Hjemkommunen/fylkeskommunen skal sørge for opplæringen. Dersom skolen ikke klarer å skaffe en kvalifisert samisklærer, kan for eksempel opplæringen gis som fjernundervisning.
Skoleeier skal sørge for at elever og foreldre får informasjon om § 3-2 i opplæringsloven, og at den blir gjennomført. Skoleeier registrerer kommunens elever som får samiskopplæring i GSI hvert år i oktober. Udir utbetaler statstilskudd etter egne regler og etter antallet registrerte elever og grupper og språknivå.
Samiske elever kan også ha rett til opplæring på samisk, det vil si at opplæringen foregår på samisk i alle fag. § 3-2, andre ledd sier at alle elever som bor i forvaltningsområdet for samisk språk etter samelovens § 3-1, har rett til opplæring i og på samisk.
Hjemkommunen skal sørge for at de får det, uavhengig av om kommunen ligger innenfor eller utenfor det samiske forvaltningsområdet.
Forvaltningsområdet for samiske språk er kommuner der samisk og norsk er likestilte språk, slik at de som bruker samisk skal få svar på samisk når de kontakter kommunen. I Norge inngår 13[1] kommuner i forvaltningsområdet.
- Elevene i alle disse kommunene har rett til å få opplæring både i samisk språk, men også på samisk. Det betyr at all opplæring i alle fag foregår på samisk.
- Utenfor samisk forvaltningsområde, oppstår retten til å få all opplæring på samisk dersom 10 eller flere elever i kommunen (gjerne på tvers av skoler) krever det, og opplæringa skal fortsette så lenge det er minst 6 elever igjen i gruppa.
- Opplæring i samisk er en rettighet for alle samiske elever, uavhengig av hvor mange andre som har slik opplæring i kommunen.
Opplæring i og på samisk i grunnskolen reguleres i opplæringsloven § 3-2. I videregående skole reguleres opplæringen av opplæringslovens § 6-2.
Opplæring i samisk vil si opplæring i samisk som første- eller andrespråk. I kommuner som er en del av samisk forvaltningsområde har alle elever i grunnskolealder rett til opplæring i samisk.
Alle elever i grunnskolealder som bor i språkutviklingskommuner eller språkvitaliseringskommuner har rett til opplæring i nordsamisk, sørsamisk eller lulesamisk, enten som førstespråk eller andrespråk. Kommunen kan i forskrift bestemme at alle elever skal ha opplæring i grunnleggende samisk språk og samisk kultur. Elevene har også rett til opplæring på samisk i andre fag. De skal få opplæring i samsvar med læreplanverket Kunnskapsløftet samisk (LK20S).
Alle samiske elever som bor utenfor samiske distrikt, har rett til opplæring i samisk. Det betyr at samiske elever har rett til å lære ett av de tre samiske språkene som første- eller andrespråk uansett hvor de bor i landet.
Dersom kommunen/fylkeskommunen ikke kan gi opplæring i samisk med kvalifisert personell vil elevene ha krav på alternative former for opplæring, jf. opplæringsloven § 14-4. Slik alternativ opplæring betyr i praksis tilbud om fjernundervisning.
Fjernundervisning
Når skoleeier ikke klarer å skaffe egen samisklærer, må skoleeier selv kontakte tilbyder av fjernundervisning og inngå avtale om opplæring for sine elever. Dette henger sammen med at det er kommunen/fylkeskommunen som har ansvaret for at elevene får opplæringen de har krav på, også når det gjelder samisk.
Det er tatt inn i loven at kommunen og fylkeskommunen skal gi eleven tilbud om del av opplæringen i et samiskspråklig miljø dersom det er nødvendig for at opplæringen skal være pedagogisk forsvarlig. Dette står i § 3-2 for grunnskolen og § 6-2 for videregående opplæring. Denne regelen tar i hovedsak sikte på tilfeller der opplæringen i samisk blir gitt som fjernundervisning.
Vurderingen av om det er «nødvendig for at opplæringen skal være pedagogisk forsvarlig», handler om hvorvidt eleven skal kunne nå kompetansemålene i læreplanen. Det kan ikke knyttes til ytre rammer for eksempel hvor mange andre som snakker det samiskspråket i området, økonomi og ressurser.
Hvor store deler av opplæringen i samisk det eventuelt er nødvendig å gi i et samiskspråklig miljø, kommer an på en konkret vurdering av om opplæringen gir eleven grunnlag for å nå kompetansemålene i læreplanen eller ikke.
Tilbydere av samisk fjernundervisning
Nordsamisk fjernundervisning til elever i grunnskolen
Statsforvalteren i Troms og Finnmark har koordineringsansvar for fjernundervisning i nordsamisk.
Masi skole, Kautokeino
Ella Eira, rektor og koordinator, e-post ella.eira@kautokeino.kommune.no
tlf. 41 36 79 65
Samisk videregående skole i Karasjok
Anna Ravna Gaup, inspektør og koordinator for fjernundervisning, e-post anna.ravna.gaup@sami.vgs.no
tlf. 41 85 50 18
Sameskolen i Tana
Per Ove Måsø, rektor og koordinator for fjernundervisning, e-post pom@tana.kommune.no
tlf. 455 17 780
Manndalen skole i Nord-Troms
Odd Harald Fagerli, rektor og koordinator for fjernundervisning, e-post odd.harald.fagerli@kafjord.kommune.no
tlf. 77 71 94 00
tlf. 77 71 94 01
Senter for fjernundervisning i Lakselv i Porsanger
Edith Påve, lærer og koordinator for fjernundervisning, e-post edith.pave@porsanger.kommune.no
tlf. 926 33 724
Nord-Troms videregående skole
Anne Inger Eira Lilleng, avdelingsleder språkfag, e-post anne.lilleng@tromsfylke.no
tlf. 958 05 698
Samisk videregående skole og reindriftsskole Kautokeino
Inga Gunhild Buljo Kemi, undervisningsinspektør og koordinator for fjernundervisning, e-post inga.gunhild.buljo.kemi@samisk.vgs.no
tlf. 901 93 819
Sameskolen i Troms
Sissel-Marja Oskal, fagleder, sisosk@sameskuvla.no
Lavangen språksenter
Ástávuona giellagoahtie
Adresse: Nesveien 24, 9357 Tennevoll
Telefon: 485 00 275
https://www.lavangen.kommune.no/astavuona-giellagoahtie.440719.no.html
Nordsamisk fjernundervisning til elever i videregående skole
Statsforvalteren i Troms og Finnmark har koordineringsansvar for fjernundervisning i nordsamisk.
Samisk videregående skole i Karasjok
Anna Ravna Gaup, inspektør og koordinator for fjernundervisning
41 85 50 18
Samisk videregående skole og reindriftsskole Kautokeino
Inga Gunhild Buljo Kemi, undervisningsinspektør og koordinator for fjernundervisning
78 48 45 00
901 93 819
Nord-Troms videregående skole
Anne Inger Eira Lilleng, avdelingsleder språkfag
77 78 70 31
958 05 698
Lavangen språksenter
Ástávuona giellagoahtie
Adresse: Nesveien 24, 9357 Tennevoll
Telefon: 485 00 275
https://www.lavangen.kommune.no/astavuona-giellagoahtie.440719.no.html
Lulesamisk fjernundervisning
Fylkesmannen i Nordland har koordineringsansvar for fjernundervisning i sør- og lulesamisk.
Bodø kommune, grunnskolekontoret
75 55 50 00
Knut Hamsun videregående skole
75 65 22 00
Bodin videregående skole
75 65 10 00
Sørsamisk kunnskapspark i Hattfjelldal
E-post: post@samisk365.no
Tlf: +47 75 99 00 80
Sørsamisk fjernundervisning
Fylkesmannen i Nordland har koordineringsansvar for fjernundervisning i sør- og lulesamisk.
Sørsamisk kunnskapspark (tidligere Sameskolen for Midt-Norge)
75 18 50 60
Åarjel-Saemiej Skuvle, Snåsa
74 12 70 35
979 78 388
Brekken oppvekst- og lokalsenter
72 40 63 10
72 40 63 20
Grong videregående skole
74 31 28 00
Aajege - Røros videregående skole
72 41 93 00
Sørsamisk kunnskapspark i Hattfjelldal
Utstyr til fjernundervisning
For å kunne bruke de tjenestene som er nødvendig får å gjennomføre fjernundervisning i samisk anbefaler vi dette utstyret:
Kravspesifikasjon til PC
- Windows 10 (1909)
- 8 GB RAM
- 2 GHz prosessor (Quad-core)
- 10 GB ledig plass på harddisk
Ekstra utstyr
- Minnepinne
- Datamus
- Webkamera sertifisert for Skype/Teams
- Øretelefon med mikrofon sertifisert for Skype/Teams
Programvare
- Samiske fonter/skrift: http://divvun.no/no/keyboards/desktopindex.html#Tastatur+for+Windows
- Microsoft Teams
Læreplaner og organisering av opplæringa
Læreplanene for Kunnskapsløftet samisk er likeverdige og parallelle læreplaner for opplæring i samiske distrikt.
Elever som har rett på opplæring i samisk, men som bor andre steder, følger læreplanen i samisk som første- eller andrespråk. De får opplæring i andre fag etter de nasjonale læreplanene.
Alle samiske læreplaner finner du her.
Rundskriv Udir-1-20xx fastsetter fag- og timefordelingen, og her går det frem hvor mange timer elevene skal ha i samisk. Rundskrivet angir et minimumsantall timer angitt i 60-minutters enheter.
Elever med samisk som førstespråk
- 1. 4. trinn: Minst 642 årstimer á 60 minutter, i snitt 160,5 timer per år
- 5.-7. trinn: Minst 312 årstimer totalt for trinnet, i snitt 104 timer per år
- 8.-10. trinn: Minst 284 årstimer totalt, i snitt 94,7 timer per år
Elever med samisk som andrespråk
- 1.-7. trinn: Minst 608 årstimer totalt, i snitt 87 timer per år
- 8.-10. trinn: Minst 228 årstimer totalt, i snitt 76 timer per år
Elever på barnetrinnet som har opplæring i samisk, skal ha minst 1562 timer i første- og andrespråket fordelt på minst 954 timer til førstespråket og minst 608 timer til andrespråket. Dette er 190 timer mer enn andre elever har i norsk (jf. tabell 1).
Organiseringen av opplæringen i samisk kan gjøres på ulike måter:
- Elever med samisk kan ha 190 timer mer enn ordinære elever (samlet timetall 5462 timer)
- Den ordinære ordningen med inntil 10 prosent fleksibilitet kan brukes til opplæring i samisk eller finsk
- Bruk av inntil 10 prosent omdisponering fra andre fag kan kombineres med tilleggstimer
På ungdomstrinnet skal elevene ha minst 512 timer i første- og andrespråket fordelt på minst 284 timer til førstespråket og minst 228 timer til andrespråket. Dette er 114 timer mer enn andre elever har i norsk (jf. tabell 1).
Organiseringen av opplæringen i samisk vil avhenge av om eleven velger fremmedspråk eller ikke.
For elever som ikke velger fremmedspråk, omdisponeres timer fra dette faget til første- og andrespråket. Elever med samisk kan velge et lavere minstetimetall i fremmedspråk enn 222 timer, men ikke lavere enn 190 timer.
For elever som velger fremmedspråk/språklig fordypning i tillegg til samisk kan opplæringen i samisk organiseres på ulike måter:
- Skoleeier kan gi inntil 114 timer tillegg til ordinært minstetimetall.
- Den generelle ordningen med omdisponering av 5 prosent av timetallet kan brukes til fremmedspråk.
- Punkt en og to kan kombineres. Bruk av inntil 5 prosent omdisponering fra andre fag kan kombineres med tilleggstimer.
Endringer i tilskudd til opplæring
Innenfor og utenfor samiske distrikt
Fra og med 1.1.2023 skal kommunen/skoleeier innenfor og utenfor de samiske forvaltningsområder ikke lenger søke om tilskudd. Statstilskudd for opplæring i samisk språk vil utbetales automatisk fra Utdanningsdirektoratet basert på skolens registrering av elever som får samisk språkopplæring i GSI i oktober hvert år.
Utdanningsdirektoratet utbetaler statstilskudd til alle kommuner to ganger i året, i juni og i desember.
Det finnes flere tilskuddsordninger knyttet til samisk opplæring:
- Tilskudd til samisk i grunnskolen
- Tilskudd til opplæring i samisk i videregående
- Tilskudd til videreutdanning i samisk
- Sametingets tilskudd og stipend
Nyttige ressurser
- Samiske digitale læringsressurser (Sametinget)
- Samisk spesialpedagogisk tjeneste (SEAD)
- Samiske læringsressurser på nett (Ovttas)
- Grunnlaget for samepolitikken (Kommunal- og distriktsdepartementet)
- Temaside om urfolk og minoriteter (Kommunal- og distriktsdepartementet)
- Urfolk og nasjonale minoriteter (Dembra)
- «Hjertespråket», offentlig utredning om samiske språk (2016)
Samiske forvaltningskommuner
[1] Finnmark | Finnmárku
- Unjárga/ Nesseby
- Deatnu/Tana
- Porsángu/Porsanki/Porsanger
- Kárášjohka/Karasjok
- Guovdageaidnu/Kautokeino
Troms | Romsa
- Gáivuotna/Kaivuono/Kåfjord
- Loabák /Lavangen
- Tjeldsund/Dielddanuori
Nordland | Nordlánda
- Divtasvuodna/Tysfjord
- Aarporte/Hattfjelldal
Trøndelag | Trøndelága
- Raarvihke/Røyrvik
- Snåase/Snåsa
- lassje/Røros