Krav til skriftlig varsel ved fare for nedsatt karakter

Utdanningsdirektoratet har gitt en tolkningsuttalelse til Fylkesmannen i Telemark om hva som er å anse som et skriftlig varsel til elev og foreldre.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 05.04.2013

Det følger av forskrift til opplæringsloven § 3-7 at eleven og foreldra skal varsles skriftlig dersom det er tvil om eleven kan få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i ett eller flere fag fordi det ikke er grunnlag for fastsetting av karakter. Kravet til varsel gjelder også dersom det er fare for at eleven i halvårsvurdering med karakter eller i standpunktkarakter kan få karakteren nokså god eller lite god i orden eller oppførsel.

Utdanningsdirektoratet har i en tolkningsuttalelse avklart at skriftlig varsel normalt må forstås som varsel i brevs form. Skolene vil likevel kunne sende varsel på sms eller e-post, forutsatt at foreldrene og eleven uttrykkelig har samtykket til dette, og har oppgitt en e-postadresse eller telefonnummer som skal benyttes til slik varsling.

Utdanningsdirektoratets uttalelse i sin helhet du lese ved å klikke på lenken på høyre side.

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.