2017: Rapport fra felles nasjonalt tilsyn våren 2017: Skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen – Enebakk kommune, Mjær ungdomsskole og Stranden skole

Dato:
13. januar 2017 - 9. juni 2017
Stad:
Enebakk kommune, Mjær ungdomsskole og Stranden skole
Kommune:
Enebakk
Ansvarleg:
Barnehage- og utdanningsavdelingen
Målgruppe:
Enebakk kommune

Felles nasjonalt tilsyn 2014-17 handler om skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen og består av tre områder for tilsyn: Skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen, forvaltningskompetanse og skolebasert vurdering.

Publisert 18.01.2019

Fylkesmannen i Oslo og Akershus har gjennomført tilsyn med elevenes utbytte av opplæringen ved Mjær ungdomsskole og ved Stranden skole – Enebakk kommune. Tilsynet skal bidra til at kommunen som skoleeier sørger for at elevene:

  • får kjennskap til og opplæring i målene som gjelder for opplæringen
  • får tilbakemeldinger og involveres i eget læringsarbeid for å øke sitt utbytte av opplæringen
  • får vurdert kontinuerlig hvilket utbytte de har av opplæringen
  • blir fulgt opp og får nødvendig tilrettelegging når utbyttet av opplæringen ikke er tilfredsstillende

I dette tilsynet har Fylkesmannen også vurdert om skoleeier har et forsvarlig system for å vurdere og følge opp at elevene får slik opplæring og oppfølging på kommunens skoler.

Tilsynet med kommunene og de to skolene har avdekket lovbrudd, og innen fristen 29. september 2017 må kommunen se til at:

Mjær ungdomsskole

  1. rektor sikrer at opplæringen samlet dekker alle kompetansemålene på hovedtrinnet/i faget
  2. innholdet i IOP-en samsvarer med enkeltvedtaket når det gjelder innholdet i opplæringen, og synliggjør eventuelle avvik fra LK06
  3. IOP-en har egne mål for opplæringen når elevens opplæring skal avvike fra ordinære læreplaner
    1. elevene får veiledning i hvilke mål i IOP-en som opplæringen er knyttet til
    2. skolen får en innarbeidet fremgangsmåte som sikrer at årsrapporter gis på riktige tidspunkt

Stranden skole

  1. innholdet i IOP-en samsvarer med enkeltvedtaket når det gjelder innholdet i opplæringen, og synliggjør eventuelle avvik fra LK06
  2. IOP-en har egne mål for opplæringen når elevens opplæring skal avvike fra ordinære læreplaner
  3. elevene får halvårsvurdering i alle fag
  4. skolen får en innarbeidet fremgangsmåte som sikrer at lærerne i halvårsvurderingen også for høsthalvåret gir informasjon om elevenes kompetanse i fagene og veiledning om hvordan elevene kan øke kompetansen sin
  5. skolen får en innarbeidet fremgangsmåte som sikrer at årsrapporter gis på riktige tidspunkt
  6. skolen har en innarbeidet fremgangsmåte som sikrer at det blir vurdert om eleven også har behov for morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring når eleven har behov for særskilt norskopplæring

Enebakk kommune

  1. bruke innhentet informasjon til å vurdere om skolenes arbeid med elevenes utbytte av opplæringen er i samsvar med regelverket
  2. bruke vurdert informasjon til å sørge for at skolene får en ny praksis i samsvar med regelverket
  3. følge opp at skolene har endret sin praksis slik at den er i samsvar med regelverket

Endelig tilsynsrapport ligger til høyre i menyen.

Dato:
13. januar 2017 - 9. juni 2017
Stad:
Enebakk kommune, Mjær ungdomsskole og Stranden skole
Kommune:
Enebakk
Ansvarleg:
Barnehage- og utdanningsavdelingen
Målgruppe:
Enebakk kommune