Klager på dispensasjon for parkeringsplass ved Oslo lufthavn Gardermoen
Vi mener dispensasjonen er i strid med nasjonale og regionale mål om reduserte klimagassutslipp og økt bruk av kollektivtransport.
Det er søkt om dispensasjon fra områderegulering for Oslo lufthavn Gardermoen, for etablering av midlertidig venteparkering og omgjøring av kollektivterminal til parkeringsplass.
Venteparkeringen vil bestå av 140 parkeringsplasser i sørenden av Avinors arealer, men forutsetter at Avinor får etablert parkeringsplasser på areal som er regulert til kollektivterminal. Totalt vil antallet parkeringsplasser i området øke med omtrent 140 parkeringsplasser, sammenlignet med i dag.
Statsforvalteren frarådet kommunen å innvilge søknaden da vi uttalte oss i saken i april i år. Vi har forståelse for at dagens situasjon er utfordrende og det er positivt at det er sett på løsninger for å bedre trafikksituasjonen langs E16.
Vi har ikke innvendinger til at det etableres en venteparkering syd i området. Vi er imidlertid kritiske til etablering av parkeringsplasser på området som er regulert til kollektivterminal, og mener at denne løsningen vil gå på bekostning av nasjonale og regionale føringer for samordnet areal- og transportplanlegging, samt målene i områdereguleringen.
Områdereguleringen ble stadfestet av Miljøverndepartementet i 2013 med målsetting om at kollektivandelen til flypassasjerer økes til minimum 75 %. Departementet la i sin avgjørelse vekt på at målet om høy kollektivandel kun kan oppnås ved å legge til rette for økt bruk av kollektivtransport og ta i bruk virkemidler for å begrense biltrafikken. Kollektivandelen i dag er på 71,7 %.
Statsforvalterens klage på kommunens dispensasjonsvedtak kan du lese her. Dersom kommunen ikke tar klagen til følge, vil det bli en settestatsforvalter som behandler klagen.