Restaurering av myr i Blåfjell naturreservat
Verkensmåsan i Blåfjell naturreservat i Asker kommune blir restaurert i høst. Statsforvalteren konkluderer slik etter dialog med kommunen, turlag, velforening og beboere om den aktuelle adkomsten til myra. Samlet vurderer vi at traseen inn fra Trollkleiva vil gi minst varige spor i terrenget, og føre til minst utslipp av CO2 i forbindelse med kjøringen.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
Den 4. august skrev Budstikka, Drammens tidene, og Røyken og Hurum Avis om to beboere fra Trollkleiva som hindret anleggsmaskinen som var på vei inn til myra. Etter dette har vi gjort en ny vurdering av adkomsten og prosjektet, og kommet fram til at vi gjennomfører prosjektet som planlagt. Planlagt oppstart er mandag 31. oktober.
Skjøtselstiltak
Restaureringsprosjektet på Verkensmåsan er et skjøtselstiltak i Blåfjell naturreservat. Formålet er å heve vannstanden i myra ved å tette igjen grøfter som ble gravd en gang før 1954. Ved å øke vannstanden vil vi redusere utslipp av klimagasser fra nedbrytning av torva og øke områdets verdi for dyr og planter. Selve jobben utføres med gravemaskin av en kvalifisert entreprenør. Det er Statsforvalteren som planlegger prosjektet, og Statens naturoppsyn følger opp aktiviteten ute i felt.
Det er mange skiløyper og kjørespor etter hogstmaskiner i området, og i planleggingsfasen har Statsforvalteren og SNO sett på flere av disse. Etter befaring i felt falt valget på den korteste veien inn fra Trollkleiva. Veien er omtrent én kilometer lang, og ble i sin tid tilrettelagt som tømmervei. I dag brukes veien mest som sti, men i september 2018 kjørte skiforeningen inn til reservatet med en 15 tonns gravemaskin i forbindelse med arbeider i løypa. I dag, fire år etter, er det kun få spor etter maskinen.
Møtte beboere
Som beskrevet i avisartiklene, reiste beboere, som bruker det aktuelle området som turområde, spørsmål ved valget av trase for transport av gravemaskinen inn på myra. Den 4. august møtte Statsforvalteren og SNO de to beboerne ute i felt for å se på alternative veier inn til myra. Alternativene følger kjørespor og skiløype, og ble samme dag også vurdert i samråd med entreprenøren på prosjektet. Den 21. oktober møtte Statsforvalteren og SNO representanter fra Asker kommune, Asker turlag og Velforeningen i nabolaget, i tillegg til en turgåer og grunneier for å se på de alternative veiene på nytt.
Helhetsvurdering
Transport på de alternative traseene til Trollkleiva vil i alle tilfeller kreve at maskinen belter lengre strekninger, noe som vil føre til større drivstoff-forbruk og klimagassutslipp. Langs alle alternative traseer er også underlaget generelt mykere. Sammenliknet med det hardere underlaget på veien fra Trollkelva, vil gravemaskinen sette større spor som vil bruke lengere tid på å gro til langs de alternative traseene. Samlet vurderes det at traseen inn fra Trollkleiva vil gi minst varige spor i terrenget, og føre til minst utslipp av CO2 i forbindelse med kjøringen.
Sår vil gro
Mens vi restaurerer myr, vil det bli synlige sår både på myra og på veien inn. Siden 2015 har vi rundt omkring i Norge restaurert over 100 myrer, og vi har gode erfaringer med at sporene etter oss forsvinner etter få års tid. Med erfaringene fra Skiforeningens kjøring på veien fra Trollkleiva, vil vi anta at også våre kjørespor på veien vil kunne forsvinne etter noen år. Hvor lang tid det tar før alle spor etter vi har restaurert er borte, er av erfaring varierende fra sted til sted. Erfaringsmessig vil likevel økt vannstand føre til at det allerede et par år etter restaureringen begynner å gro til med torvmoser, at området blir mer attraktivt for fugl, og at sporene etter restaureringen blir mindre synlige.
Vi håper publikum har forståelse for gjennomføringen av tiltaket. Spørsmål kan rettes til Statsforvalteren på telefon: 32 26 67 20.
Kontaktpersonar
-
Ellen Lien
Tlf: 22 00 36 62