Kunngjøring: Vedtak om tillatelse etter forurensningsloven for Bane NOR SF (UDK 02)

Fylkesmannen i Oslo og Viken har gitt Bane NOR SF tillatelse etter forurensningsloven i sammenheng med entreprisen UDK 02 i InterCity-utbyggingen. Dette er en av hovedentreprisene i utbyggingen av Vestfoldbanen i Drammen kommune. Vedtaket kan påklages innen 1. april 2019. 

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 22.02.2019

Planstrekningen Drammen-Kobbervikdalen er en del av InterCity-utbyggingen, som skal resultere i en moderne dobbeltsporet jernbane på Østlandet. I henhold til nasjonal transportplan 2018-2029 skal et sammenhengende dobbeltspor på Vestfoldbanen mellom Oslo og Tønsberg være ferdig i 2025.

Anleggsarbeidet tilknyttet strekningen Drammen-Kobbervikdalen omfatter driving av en ca. 6 km lang bergtunnel fra Drammen til Skoger, med rømningstunneler og tverrslag ved Austadveien, Danserud og Gulliksrud, samt kulvert og løsmassetunnel ved Sundhaugen og Danvik. Det skal også gjennomføres ombygging av Drammen- og Gulskogen stasjon, samt strekningen mellom stasjonene.

I sammenheng med entreprisen UDK 02 (etablering av kulvert og løsmassetunnel) må det etableres en 750 meter lang åpen byggegrop i et område som strekker seg fra avgreningen ved Sørlandsbanen og opp til Konnerudgata. Byggegropen krysser under den lokale veien Smithestrømsveien, samt den høyt trafikkerte Professor Smiths Allé. Disse veiene må legges om midlertidig slik at bruer over byggegropen kan etableres og tas i bruk. Anleggsarbeidene som skal utføres i byggegropen fram mot tunnelpåhugget er omfattende og krevende anleggsteknisk. Arbeidene omfatter blant annet:

  • Sikring av rigg- og anleggsområdet, bygging av anleggsveier og støyskjerming.
  • Håndtering og omlegging av eksisterende kabler og ledninger.
  • Spunting og innvendig avstiving av byggegrop.
  • Graving og håndtering av overskuddsmasser, inkludert håndtering av evt. forurenset grunn.
  • Riving av bygninger.
  • Omlegging av veier med stor trafikk (Professor Smiths allé).
  • Bygging av betongkulvert.
  • Håndtering av vann fra byggegrop.
  • Massetransport fra drivingen av løsmassetunnelen.
  • Tilbakefylling av masser, samtidig med fjerning av innvendig avstiving.

Løsmassetunnelen skal bygges under bebyggelsen på Danvik, og byggingen av tunnelen kan hovedsakelig deles inn i tre hovedfaser:

  • Grunnforsterkning og tetting av massene rundt tunnelen.
  • Driving og arbeidssikring av løsmassetunnelen.
  • Utstøping av tunnelen med permanent armert betongutforing inkludert vanntett membran.

Anleggsarbeidene med UDK 02 vil pågå fra desember 2019 til sommeren 2023, og vil hovedsakelig medføre utslipp til vann, samt utslipp av støv, støy og lys. Arbeidene vil også generere avfall, og det skal tas ut masser i sammenheng med anleggsarbeidet.

For detaljerte rammer, grenseverdier og krav vises det til vedtak om tillatelse som er lagt ut til gjennomsyn i menyen til høyre.

Vedtaket om tillatelse kan påklages av partene eller andre med rettslig klageinteresse til Miljødirektoratet, jf. forvaltningsloven §§ 28 og 29. Klagefristen er 1. april 2019. En eventuell klage skal fremsettes for Fylkesmannen i Oslo og Viken. Klagen skal angi hva det klages over, og den eller de endringer som ønskes. Klagen bør begrunnes, og andre opplysninger av betydning for saken bør nevnes, jf. forvaltningsloven § 32. En eventuell klage skal gis skriftlig og sendes per e-post til fmovpost@fylkesmannen.no, eventuelt post til Fylkesmannen i Oslo og Viken, postboks 325, 1502 Moss. Vi ber om at eventuelle klager merkes med referanse 2019/302.