Årlig rapportering for avløpssektoren for 2023
Egenkontrollrapporteringen for 2023 viser at det er en svak positiv utvikling i overholdelse av kravene i forurensningsforskriften kapittel 14 sammenlignet med 2022. Videre er det rapportert at det har gått ca. 10,5 millioner kubikkmeter vann i overløp fra avløpsnett og avløpsrenseanlegg i Oslo og Viken.
Hvert år sender avløpssektoren inn egenkontrollrapport og utvidet årsrapport til Statsforvalteren. Resultatene fra rapporteringen for 2023 viser at det er en svak positiv utvikling i antall kommuner som overholder kravene som følger av forurensningsforskriften kapittel 14, sammenlignet med 2022.
Det har vært en kraftig økning fra 2022 til 2023 i hvor mye vann som gikk i overløp på avløpsnettet og ved overløp på selve avløpsrenseanleggene. Til sammen har kommunene i Oslo og Viken rapportert at ca. 10,5 millioner kubikkmeter vann har gått i overløp fra avløpsnett og avløpsrenseanlegg. Mye av økningen skyldes ekstremværet Hans.
Hva er egenkontrollrapportering?
Virksomheter Statsforvalteren er myndighet for har ofte krav om årlig rapportering i sine tillatelser. Slike rapporter kalles gjerne egenkontrollrapporter. Rapportene oppsummerer året som har gått, og inneholder fakta knyttet til krav i tillatelsen. Når vi får tilsendt rapportene går vi gjennom dem og sender en tilbakemelding til virksomheten.
Avløp er en av sektorene der vi er forurensningsmyndighet. Alle anleggseiere med tillatelse etter kapittel 14 til utslipp av kommunalt avløpsvann skal levere egenkontrollrapport til oss innen 1. mars hvert år. På avløpssektoren har Statsforvalteren i Oslo og Viken også utviklet et skjema for utvidet årsrapportering, som supplerer egenkontrollrapporteringen. Dette skjemaet leveres som et vedlegg til egenkontrollrapporteringen i Altinn. Statsforvalteren har gått gjennom 112 egenkontrollrapporter for avløpssektoren for rapporteringsåret 2023. Vi vurderer overholdelse av rensekrav for organisk stoff (BOF, KOF) og fosfor, og eventuelt nitrogen og bakterier. Vi ser på trender i tilførsel og utslipp av miljøgifter og tungmetaller, og beregner overløp på avløpsnettet. I tillegg kontrollerer vi at all aktivitet rundt overvåking, prøvetaking og rapportering er gjennomført i henhold til utslippstillatelsen og øvrig forurensningsregelverk.
I menyen til høyre kan du lese alle tilbakemeldingene vi har sendt på rapporteringen for avløpssektoren for 2023.
Trender i 2023
Statsforvalteren ser at enkelte kommuner har en positiv trend når det gjelder rensing av avløpsvann, og at flere har jobbet godt de siste årene for å redusere sine utslipp, både på avløpsnettet og fra avløpsrenseanleggene. Vi ser nå at det er en svak positiv trend i antall kommuner som overholder rensekravene. Det er litt færre kommuner med alvorlige avvik i 2023 enn tidligere. Dette er svært positivt da det har vært en negativ utvikling de foregående årene.
Noe av forbedringen kan imidlertid skyldes andre forhold enn at avløpsanleggene har forbedret rensingen sin. Statsforvalteren har nylig overtatt myndigheten for flere avløpsrenseanlegg som kommunene tidligere har vært forurensningsmyndighet for etter forurensningsforskriften kapittel 13. Disse anleggene har ikke rukket å få på plass rensetrinn som sikrer stabil overholdelse av rensekravene i forurensningsforskriften kapittel 14 enda. På bakgrunn av dette fikk disse avløpsanleggene alvorlige avvik ved fjorårets rapportering. Statsforvalteren har i løpet av våren 2024 fått nye føringer fra Miljødirektoratet tilknyttet overgangen fra forurensningsforskriften kapittel 13 til kapittel 14. Kravet i § 14-4 om at avløpsanlegg i en tettbebyggelse regulert etter kapittel 14 må ha en tillatelse etter kapittel 14 gjelder umiddelbart, men andre krav etter kapittel 14 gjelder først når det er gitt en ny utslippstillatelse fra Statsforvalteren. Dette medfører at disse avløpsanleggene har fått mindre alvorlige avvik for 2023 selv om de ikke har forbedret sin rensing siden 2022.
For de kommunene som fortsatt har alvorlige avvik minner vi om at dette kan sette begrensninger for ønsket utvikling i kommunen. Vi viser i den forbindelse til vårt brev til alle kommunene i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus, datert 30.01.2024. Brevet beskriver våre forventninger til ivaretakelse av avløpshåndtering i kommunens arealplanlegging. Vi varslet også om en innskjerping av vår innsigelsespraksis i nye planforslag der det legges opp til ny bebyggelse der den planlagte avløpsløsningen ikke er i samsvar med forurensningsregelverket. Vi informerte videre om at i områder med utilfredsstillende renseløsninger for avløp er gode rekkefølgebestemmelser et av de viktigste virkemidlene kommunen har for å forhindre forurensning av ytre miljø. Dersom kommunene vil legge opp til nye utbygginger i slike områder, vil vi sterkt oppfordre kommunene til å innarbeide rekkefølgebestemmelser som sikrer avløp som kritisk infrastruktur. Brevet kan leses i sin helhet her:
Kommunene må ivareta avløp i sin arealplanlegging.
Avslutningsvis vil vi kommentere at vi fortsatt ser at det er mye mangelfull rapportering for utslipp gjennom overløp. Det er imidlertid flere kommuner som for tiden jobber med å installere mengdemålere på sine overløpspunkter, noe som vil gi en bedre oversikt over avløpsvannet som er gått i overløp i årene fremover. Når vi legger sammen tallene kommunene selv har rapportert inn for 2023, tilsvarer dette ca. 10,5 millioner kubikkmeter vann i overløp på avløpsnett og avløpsrenseanlegg. Den kraftige økningen i mengden avløpsvann i overløp forklares i stor grad av ekstremværet Hans, da flere kommuner har rapportert om at avløpsinfrastrukturen ikke har taklet de store nedbørsmengdene. Med økt nedbør og særlig intense nedbørsepisoder, står kommunene ovenfor store utfordringer på avløpssektoren framover. For å imøtekomme klimaendringene vil det kreves store investeringer for å øke kapasiteten på avløpssystemene våre. Dette gjelder både oppgraderinger av eksisterende avløpsnett og renseprosesser på avløpsrenseanleggene.
Kontaktpersonar
Dokument
- Asker kommune.pdf
- Aurskog-Høland kommune.pdf
- Ble Eiendom Bio AS.pdf
- Ble Fjellskog AS.pdf
- Blefjell Vann- og Avløpsselskap AS.pdf
- Blestølen Hyttelag.pdf
- Bærum kommune.pdf
- Djupsjøen- Vann og Avløpsselskap AS.pdf
- Drammen kommune.pdf
- Eidsvoll kommune.pdf
- Enebakk kommune.pdf
- Flå kommune.pdf
- Fredrikstad kommune.pdf
- Frogn kommune.pdf
- Gjerdrum kommune.pdf
- Gol kommune.pdf
- Gvelven fellesanlegg AC og B.pdf
- Haglebu Vann- og Avløpsselskap AS.pdf
- Halden kommune.pdf
- Hemsedal kommune.pdf
- Hol kommune.pdf
- Hole kommune.pdf
- Hurdal kommune.pdf
- Holsåsen Ureskaret avløpsrenseanlegg.pdf
- Holsåsen Utmarkslag AS.pdf
- Hvaler kommune.pdf
- Høgevarde AS.pdf
- Indre Østfold kommune.pdf
- Jevnaker kommune.pdf
- Killingdalen Hytteforening.pdf
- Kongsberg kommune.pdf
- Krødsherad kommune.pdf
- Lier kommune.pdf
- Lillestrøm kommune.pdf
- Lunner kommune.pdf
- Lørenskog kommune.pdf
- Marker kommune.pdf
- Mauredokki avløpsrenseanlegg.pdf
- Midtre Romerike avløpsselskap IKS.pdf
- Modum kommune.pdf
- Moss kommune.pdf
- MOVAR IKS.pdf
- Nannestad kommune.pdf
- Nedre Romerike Vann- og Avløpsselskap IKS.pdf
- Nes kommune.pdf
- Nesbyen kommune.pdf
- Nesodden kommune.pdf
- Nipeto Vann - og Avløpsselskap AS.pdf
- Nittedal kommune.pdf
- Nordre Follo kommune.pdf
- Nordre Follo Renseanlegg IKS.pdf
- Nore og Uvdal kommune.pdf
- Oslo kommune.pdf
- Rakkestad kommune.pdf
- RAVA BLE SA.pdf
- Ringerike kommune.pdf
- Rælingen kommune.pdf
- Sarpsborg kommune.pdf
- Sigdal kommune.pdf
- Sjuvasslia Velforening.pdf
- Skiptvet kommune.pdf
- Sølvseter Hytteforening.pdf
- Søndre Follo Renseanlegg IKS.pdf
- Ullensaker kommune.pdf
- VEAS.pdf
- Vestby kommune.pdf
- VEVAS.pdf
- Værås Hyttetun.pdf
- Våler kommune.pdf
- Øvre Eiker kommune.pdf
- Ål kommune.pdf
- Ås kommune.pdf