Oppskrift for bruk av portalen for barkbilleovervåkningen

Skjembilde fra innloggingssiden til NIBIOs portal for barkbilleovervåkningen. Kommunene må sørge for at de har fått brukernavn og passord før sesongen starter 20. april.
Skjembilde fra innloggingssiden til NIBIOs portal for barkbilleovervåkningen. Kommunene må sørge for at de har fått brukernavn og passord før sesongen starter 20. april. Foto: NIBIO.no.

Her finner du instruksjoner for hvordan kommunene bruker registreringsportalen i barkbilleovervåkningen.

Publisert 18.03.2021, Sist endra 11.03.2024

Alle som skal legge inn fangstdata fra barkbillefellene har status som "Registrant" i portalen. Dette gjelder primært de skogansvarlige i kommunene, og også andre som skal sjekke barkbillefellene gjennom sesongen.

Denne artikkelen inneholder et sammendrag av instruksen for registranter, der vi forklarer hvordan den digitale registreringen skal gjøres. Det er viktig at registrantene også leser den fulle instruksen for å få med seg detaljene rundt den praktiske registreringen i felt.

Steg 1: Sjekk at du har fått brukernavn/passord og tilgang til portalen

Etter at Nibio har sørget for registrering av deg som registrant, vil du motta en epost for å sluttføre registrering av din adgang til innleggingsportalen for barkbilledata. Eposten heter gjerne «Brukernavn og passord til VIPSLogic» og kommer fra «noreply@logic.vips.nibio.no».

Dersom du ikke finner igjen brukernavnet og passordet du har fått tilsendt, kan vi sende et nytt.

Kommuner med ny person som skal ha ansvar for barkbilleovervåkningen i år må også gi oss beskjed, slik at vi får ordnet tilgang.

Finner du ikke eposten, så sjekk om den kan ha havnet blant spam-epost. Mottas ikke slik epost, eller har du tekniske problemer, ta kontakt med oss så snart som mulig.

Aktivering av brukeren:

Du må selv aktivere din adgang via lenken du finner i eposten. Med brukernavnet og passordet kan du logge inn på dataportalen https://logic.vips.nibio.no/barkbeetle.

Her bør du lese instruksjoner og se instruksjonsvideoen for å gjøre deg kjent på siden.

Sjekk at du har tilgang til portalen i god tid før fellesesongen starter.

Huske å spare på brukernavnet og passordet til bruk utover i sesongen.

 

Steg 2: Barkbillefellene settes ut innen 20. april - registrer inn lokalitet

Registrantene må registrere inn lokalitet for fellen/fellene i sin kommune. Dette gjør de ved å:

1. Gå inn i portalen. Velg rett årstall (2023) øverst under fellesesong på forsiden:

2. Finn din kommune og klikk "Endre lokalitetsinfo" for ditt/dine felt i listen nederst på siden. Vær obs på at dersom du har flere fellelokaliteter i din kommune så har disse hver sin oppføring i listen, og må registreres separat:

Skjermbilde av hvordan finne lokalitet

3. På siden du nå kommer inn på skal du legge inn data om fellelokaliteten. Zoom deg inn i kartet på høyre side og plasser fellen på rett sted. Du kan klikke og dra for å flytte deg rundt i kartet. Sjekk at "fellesymbolet" havner på rett sted i kartet. (Dersom du har koordinatene til lokaliteten kan du eventuelt legge inn disse manuelt under kartet, men dette er ikke et krav). De grå feltene med høyde over havet, fylkesnummer/fylkesnavn og kommunenummer/kommunenavn vil automatisk fylles ut ut fra markeringen i kartet.

Skjermbilde av kart

4. Videre må du legge inn gårds- og bruksnummer, navn til eier av lokalitet, samt dato for oppmontering av fellen: 

Skjermbilde redigering av kart

5. Klikk Lagre nederst på siden når dette er lagt inn. Etter dette er feltet klart for å få lagt inn fangstdata i telleukene.

Se en demonstrasjon av disse punktene i instruksjonsvideoen for registranter.

Steg 3: Registrering i portalen under telleukene gjennom sesongen

Fellene skal sjekkes på mandag eller tirsdag i de fire telleukene gjennom sesongen (ukene 21, 24, 28 og 33). På mandag morgen i hver av disse ukene vil registrantene motta en påminnelse på epost eller sms om at de må huske å sjekke fellene, og registrere inn i portalen senest onsdag samme uke.

Når fellene er sjekket i felt, går registranten inn på det aktuelle feltet i portalen og klikker på "Registrer fangstdata":

Skjermbilde registrering av fangstdata

Du kommer nå inn i skjemaet for fangstdata. Feltet vil være grått frem til den aktuelle telleuken, slik at det ikke er mulig å legge inn data før dette, eller for feil telleuke.

Skjermbilde av status

Du skal registrere to ting:

Fangsttall barkbiller fra fellene: Legg inn enten volum (ml) eller antall biller. Dersom du legger inn volum vil det automatisk komme opp tall for antall biller. (Vær oppmerksom på at det står forhåndsutfylt en M i feltene. Denne står for "mangler data", og den lar du bli stående dersom det av en eller annen grunn ikke var mulig å registrere data for denne fellen. NB! "M" er ikke det samme som null fangst i en fungerende felle. Dersom fellen har fungert og det ikke er fanget biller, så skal det stå 0).

Observert angrep/skade av stor granbarkbille på stående gran: For hver telleuke må det legges inn om det er observert ferske angrep i nærområdet/kommunen. Klikk på lenken med "instruksjon" dersom du trenger hjelp til å se hvordan du kan kjenne igjen et angrep av stor granbarkbille.

Fagressurser: Stor granbarkbille

Hvordan kjenne igjen et angrep?

Les alt om årets opplegg i barkbilleovervåkningen

Denne nettsaken tar kun for seg det digitale registreringsopplegget i barkbilleovervåkningen. For full oversikt over oppdraget, fremgangsmåte i felt, og frister, se vår sak om Barkbilleovervåkningen 2023.