Webinar: Boligsosialloven - ledelse og saksbehandling

Dato:
2. desember 2024 09:00 - 12:00
Stad:
Teams
Arrangør:
Sosial- og barnevernavdelingen, barnehage- og utdanningsavdelingen, helseavdelingen
Målgruppe:
Ansatte i kommune/bydel
Påmeldingsfrist:
28. november 2024 12:00
Samarbeid, Foto: PIXABAY

Statsforvalteren inviterer ansatte i kommune/bydel til webinar om boligsosialloven - ledelse og saksbehandling. 

Publisert 05.11.2024

Lov om kommunenes ansvar på det boligsosiale feltet (boligsosialloven) gir kommunene og bydelene et helhetlig ansvar til å bidra til at de som er vanskeligstilte på boligmarkedet får bistand.

I det ligger det at kommunens ledelse må organisere ansvaret og oppgavene etter loven slik at innbyggere som trenger bistanden får denne.

Avdelingsleder Mari Hagve vil innlede om viktigheten av god styring og ledelse for å lykkes med det boligsosiale arbeidet.

Styring og ledelse kl. 09.00 – 10.00

I denne delen vil vi gjennomgå det overordna ansvaret kommunen har etter boligsosialloven. Både til å legge til rette for at kommunen har oversikt over boliger i kommunen, at ulike tjenester samarbeider om å gi bistand og til at kommunen gir individuelt tilpasset bistand gjennom et vedtak på boligbistand. Tema vil også være formålet med loven og hva som er en egnet bolig.

Målgruppe for denne delen er ledere i kommunene og bydelene, enhetsledere for tjenester som boligkontor, tildelingskontor, Nav, helsetjenester med mer. Også ansatte i de samme tjenestene kan ha nytte av denne delen.

Saksbehandling for å gi vedtak og individuelt tilpasset boligbistand kl. 10.00 – 12.00

Tema som vil gjennomgås er:

  • formålet med loven
  • saksbehandling etter loven
  • hva det vil si å være vanskeligstilt
  • forholdet til sosialtjenesteloven med midlertidig bolig, husleiekontrakter, og opplysning, råd og veiledning
  • sammenhengen med boligsosiale tiltak som kommunale boliger, startlån mm.
  • samarbeid og taushetsplikt

Det blir mulighet til å stille spørsmål. Spørsmål som ikke besvares her vil bli samlet opp og svart ut på spørretime for bolig fredag 6. desember.

Målgruppe: alle som fatter vedtak etter boligsosialloven og gir boligsosial bistand i kommuner og bydeler. Også ledere og andre med interesse kan melde seg på.

Påmeldingsfrist er torsdag 28.11.2024 kl. 12.00.

Påmeldingslenke til webinaret

Viser til at det arrangeres boliguke hele uke 49 med flere webinarer:

Statsforvalterens boliguke 2. til 6. desember 2024 | Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus

 

 

Dato:
2. desember 2024 09:00 - 12:00
Stad:
Teams
Arrangør:
Sosial- og barnevernavdelingen, barnehage- og utdanningsavdelingen, helseavdelingen
Målgruppe:
Ansatte i kommune/bydel
Påmeldingsfrist:
28. november 2024 12:00

Kontaktpersonar

Praktisk

Spørsmål om påmelding

22 00 36 30

  • Bjørn Tore Kristiansen
  • Mette Vestby
  • Gro Jødahl

E-post: sfos-soba-konferanser@statsforvalteren.no