Koronaen som rammet verden, og Norge har gjort at mange har fått utfordringer
Pandemien har påvirket manges sosiale liv og helse, og for mange har det også påvirket jobbsituasjonen.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
Det gjelder reduserte vakter, permittering eller å miste jobben. Resultatet er at mange nå må klare seg på lavere inntekt, og den økonomiske situasjonen har blitt vanskeligere. Kanskje du har gått fra å være i balanse, til nå å møte på utfordringer med å få betalt regninger i tide?
Praktiske råd
Du må ikke vente med å ta tak i situasjonen. Begynn med å skaffe deg oversikt over økonomien din; hvor mye har du samlet i inntekter og hvor mye har du samlet av utgifter? Basert på dette kan du lage deg en oversikt over inntekter og forbruk. Videre bør du vurdere hvilke utgiftsposter du kan redusere? Kan du kutte et abonnementer, velge rimeligere dagligvarer? Du bør ta kontakt med kreditorene dine om du ikke klarer å dekke alle forpliktelsene dine i tide. Kanskje de kan komme deg i møte med betalingsutsettelse, avdragsfrihet eller rentenedsettelse i en periode. Se om det er muligheter for å øke inntektene, registrer deg som arbeidssøker, søk om dagpenger og undersøk om det offentlige har andre støtteordninger som du fyller vilkårene til. Når du har gjort alle disse tiltakene kan du sette opp et budsjett over inntekter og utgifter du har fremover i tid.
Hvem kan hjelpe?
Trenger du bistand av det offentlige med din personlige økonomi, kan du gå til ditt lokale Nav-kontor. De skal gi deg råd og veiledning tilpasset din situasjon og ditt behov. Det kan være alt fra rådgivning om dagligøkonomi til gjeldsrådgivning. Tilbudet er gratis og for alle. Ta kontakt med ditt lokale Nav-kontor og forklar situasjonen din.
Du har krav på et rettighetsvedtak som gir deg rett til å få hjelp. Nav-kontoret må behandle en søknad fra deg uten utgrunnet opphold om du søker om økonomisk rådgivning. Et slikt vedtak fra Nav-kontoret gir deg også en ekstra sikkerhet. Det viser at du har fått en rettighet, og gjør det enklere for deg å klage dersom du er uenig i noe med rådgivningen. Det er vi som er klageinstans dersom du klager.
Dersom du ønsker enkelt råd og veiledning, eller har generelle spørsmål om privatøkonomi, kan du ringe Nav sin økonomirådstelefon: 55 55 33 39. Her vil du kunne være anonym, og de vil kunne svare deg på generelt grunnlag, eller eventuelt sette deg i kontakt med Nav-kontoret dersom du ønsker mer tilpasset veiledning.
Økonomiske problemer går sjeldent over av seg selv. Ikke nøl med å ta grep eller be om bistand. Det har du rett til å få.
Kontaktpersonar
-
Hallvard Øren
Tlf: 22 00 36 11 -
Joo Luraas
Tlf: 22 00 37 42