Tilsyn med Nore og Uvdal kommune på skoleområdet

Vi har ført tilsyn med Nore og Uvdal kommune og Rødberg skole. Temaet for tilsynet er skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 13.12.2022

Hovedpunkter i tilsynet er skolens opplæring i og formidling av kompetansemål, underveisvurdering for å øke elevens læringsutbytte, halvårsvurdering og underveisvurdering som grunnlag for tilpasset opplæring. Det overordnede formålet med tilsynet er å kontrollere om kommunen oppfyller kravene i regelverket.

I tilsynet med skolen og kommunen har vi funnet at rektor ikke sikrer at opplæringen samlet dekker alle kompetansemålene. Vi har konkludert med at lærerne gjennomfører opplæringen etter gjeldende læreplan, elevene får opplæring i samsvar med kompetansemålene som fremgår av læreplanen, men at rektor ikke har et system for å fange opp kompetansemål som ikke er gjennomgått - på et tidspunkt som gjør det mulig å ta dem igjen. Videre har vi konkludert med at rektor ikke sikrer at lærerne oppfyller elevenes rett til å kjenne til målene for opplæring, at elevene forstår hva de skal lære og hva som blir forventet av dem.

Vi har funnet at elevene får tilbakemeldinger på hva de mestrer, veiledning i hva de må gjøre for å øke sin kompetanse og at elevene involveres i eget læringsarbeid, men at rektor ikke følger opp at elevene får slik tilbakemelding.

Vi har videre kommet frem til at elevene fra og med 8. årstrinn får halvårsvurdering midt i opplæringsperioden i alle fag, og på slutten av opplæringsåret i fag som ikke er avsluttende. Vi har også konkludert med at rektor følger opp at lærerne gjennomfører halvårsvurderinger på riktig tidspunkt, og at lærerne gjennomfører halvårsvurderinger med et innhold som er i samsvar med forskriften.

Tilsynet konkluderer videre med at rektor sørger for at lærerne, som en integrert del av opplæringen, vurderer behovet for tilpasset opplæring. Vi har også funnet at lærerne, som en integrert del av opplæringen, vurderer om det er elever på 1. til 4. trinn som står i fare for å bli hengende etter i lesing, skriving eller regning. Vi har videre kommet til at rektor sikrer at elevene raskt får egnet intensiv opplæring i lesing og skriving slik at forventet progresjon blir nådd, men at det ikke sikres at elevene får egnet intensiv opplæring i regning. I tilsynsrapporten kan du lese om hvilke regelbrudd de må rette. Du finner tilsynsrapporten til høyre i denne nyhetssaken.

 

Du finner alle våre tilsynsrapporter i vår tilsynskalender på Statsforvalterens hjemmeside.