Sivilombudet besøker Statsforvalteren i Innlandet

Møtet er et dialogmøte om ulike typer saker, som miljø og landbruk, helse, opplæring, vergemål med mer. Formålet med møtet er å utveksle erfaringer, og medarbeidere fra statsforvalteren deltar på temaer som er relevante for dem.

Publisert 27.11.2024

Sivilombud Hanne Harlem deltar sammen med Sivilombudets ledergruppe. Fra statsforvalteren deltar flere ledere og ansatte.

Sivilombudet mottar klager fra alle deler av landet og behandler saker innenfor alle rettsområder som gjelder offentlig forvaltning.

Program

Sted: Statens hus Hamar, Parkgata 36
Tid: Onsdag 27. november 10.00 -15.00
Temaer: Miljø og landbruk, helse, sosial, barnehage, opplæring, barnevern og familie, beredskap, vergemål, kommunal og regional samordning.

Fakta om Sivilombudet

  • Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen (Sivilombudet) fører kontroll med den offentlige forvaltningen for å hindre urett mot den enkelte.
  • Alle som mener å ha vært utsatt for feil fra offentlig forvaltning kan klage til Sivilombudet når alle andre klagemuligheter er brukt. Du kan for eksempel klage hvis du mener at en avgjørelse er feil, eller at en sak har vært behandlet på en uriktig måte.
  • Sivilombudet foretar en rettslig, objektiv og nøytral vurdering av klagen. Det er gratis å klage.
  • I 2023 mottok Sivilombudet 791 klager på statsforvaltere. 58 av disse var klager på Statsforvalteren i Innlandet. Sivilombudet fant ingen grunn til kritikk av statsforvalteren i Innlandet i 2023.
  • Så langt i år har vi mottatt 54 klager på Statsforvalteren i Innlandet. En av disse har ført til kritikk fra Sivilombudet.

For nærmere informasjon, kontakt kommunikasjonssjef Trude Julie Dommerud (mobil 984 35 516 og e-post: tjd@sivilombudet.no). Sivilombud Hanne Harlem er tilgjengelig for intervjuer.

For spørsmål til Statsforvalteren i Innlandet, ta kontakt med kommunal- og samordningsdirektør Anne Kathrine Fossum, anne.fossum@statsforvalteren.no.