Skogsbilvegene – en viktig faktor for «det grønne skiftet»

Leveransedyktighet er en av Hedmarksskogbrukets sterke sider. Forutsetningen for det er i stor grad knyttet til standarden på skogsbilvegene, sammen med infrastrukturen for øvrig.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 02.12.2015

Fylkesmannen i Hedmark har i høst registrert 500 skogsbilveger for å fastslå tilstanden på skogsbilvegnettet i fylket.

I Hedmark er det 11.600 km veg som har status som skogsbilveg, og som fordeler seg på rundt 3.500 veger. Skogsbilvegene utgjør i overkant av 40 % av vegnettet i Hedmark. Skogsbilvegnettet er bygd ut over en lang periode, i første omgang for å erstatte fløtningen og senere også for å redusere lengden på terrengtransporten.

Historisk foregikk mye av avvirkningen og transporten på vinterstid. Bilene var mindre, driftene var mindre og vegene ble «forsterket» med tele. I dag foregår skogsdrift jamnt hele året med høyproduktive avvirkningssystemer. Transporten på veg blir med det også mer intensiv og tømmerbilene har blitt betydelig større. I tillegg til kommer at nedbørsmønsteret har forandret seg til mer og kraftigere nedbør.

For å få en status på tilstanden til skogsbilvegnettet gjennomførte Fylkesmannen i Hedmark høsten 2015 en tilstandsregistrering av et utvalg av disse vegene. I alt 500 veger jamnt fordelt over hele fylket er trukket ut, oppsøkt og vurdert ut fra et sett kvalitetskriterier. Registreringene er dels gjort med eget personell og dels med engasjerte kompetansepersoner.

Resultatene vil gi et bilde av hvordan det står til med skogsbilvegnettet i Hedmark. Hvor stor andel av vegene er bra i forhold til de krav og normaler som skogbruket har, og hvor mye som ikke holder mål. De vil også kunne være grunnlag for å gjøre andre avledete analyser som for eksempel kapitalbehov som trengs for at Hedmarksskogbruket fortsatt skal være leveranse- og konkurransedyktig på et høyt nivå, - inn i en ny tid med nye muligheter for skogen knyttet til «det grønne skiftet».

De første resultatene fra registreringene vil foreligge tidlig i 2016.