Oppsummering av klagesaker etter sosialtjenesteloven i 2023
I 2023 behandlet Statsforvalteren i Innlandet 287 klager på vedtak etter sosialtjenesteloven. Vi stadfestet de aller fleste vedtakene som det klages på. Vi hadde ekstra oppmerksomhet gjennom året på barneperspektivet i Nav og barnets beste-vurderinger.
Av de 314 sakene vi fikk inn i 2023, ble 5 saker trukket eller avvist. En sak kan inneholde klage på flere vedtak for samme person. Vi har i 2023 hatt klagesaker fra alle Nav-kontor i Innlandet. Vi får flest klagesaker fra de store kontorene.
Hva handler klagesakene om og hva har Statsforvalteren hatt ekstra fokus på i 2023?
Klagesakene handler i hovedsak om økonomisk sosialhjelp. Vi har også behandlet saker om kvalifiseringsprogram, refusjon, sosialtjenestelovens virkeområde, tjenesten «opplysning, råd og veiledning», vilkår, midlertidig botilbud, og stønadsform.
Nav-kontoret skal forsøke å kartlegge hvert enkelt barns situasjon og behov når mor eller far søker om sosiale tjenester. Dette er viktig både for å finne ut av om barna har det de trenger av klær og utstyr, men også for å avdekke om barna kan ha behov for andre velferdstjenester og eventuelt om det er behov for at tjenestene samarbeider om tjenestetilbudet. Vi viser til den nasjonale veilederen, Samarbeid om tjenester til barn, unge og deres familier - Helsedirektoratet
Vi opphevet vedtak i 20 av sakene vi behandlet i fjor. I 14 av disse sakene, opphevet vi fordi det ikke kom frem at Nav-kontoret hadde kartlagt barnas situasjon og vurdert behovene deres. Nav-kontoret måtte da gjøre dette og fatte nye vedtak i sakene.
Vi endret vedtak i 13 av sakene vi behandlet i fjor. 5 av disse sakene omhandlet barnefamilier hvor barnas situasjon og behov ikke var kartlagt og vurdert. Endringen innebar at familien fikk utbetalt økonomisk stønad gjennom Nav-kontoret.
Statsforvalterens rolle og oppdrag
Vedtak som Nav-kontoret fatter etter sosialtjenesteloven, kan påklages til Statsforvalteren. Retten til å få overprøvd et slikt vedtak, er en viktig rettssikkerhetsgaranti. Tjenestemottaker gis rett til en ny vurdering av saken. Klagen skal behandles etter reglene i forvaltningsloven. Dette innebærer bl.a. at klagen først skal vurderes av Nav-kontoret.
Statsforvalteren kan stadfeste, endre, eller oppheve vedtaket fra Nav-kontoret. En oppheving innebærer at saken sendes tilbake til Nav-kontoret for ny behandling. Da skal det fattes et nytt vedtak med ny klagerett.
Statsforvalterens vedtak er endelig og kan ikke påklages videre.
Helsetilsynet har bestemt at kravet for Statsforvalterene, er å behandle 90% av disse sakene innen 90 dager. 98% av sakene i Innlandet ble i 2023 behandlet innen fristen på 90 dager.
Kontaktpersonar
-
Anne-Beathe Horten
Tlf: 62 55 13 65 -
Elin Enger
Tlf: 62 55 11 15