Foreløpig tilsynsrapport oversendt til Innlandet fylkeskommune

Fylkeshuset på Hamar
Foto: Lisbeth B. Huse / Statsforvalteren i Innlandet.

Statsforvalteren i Innlandet åpnet i mai tilsyn med Innlandet fylkeskommune som skoleeier. En foreløpig tilsynsrapport er sendt til Innlandet fylkeskommune. I rapporten har vi kommet med våre foreløpige vurderinger og konklusjoner. 

Publisert 26.11.2024

Temaene for tilsynet er om fylkeskommunen, gjennom sin internkontroll sikrer at skolen og skoleeier oppfyller plikten til å melde fra, undersøke og sette inn tiltak i saker om trygt og godt skolemiljø. Vi har også sett på om fylkeskommunen gjennom sin internkontroll sikrer at skolen informerer elevene og foreldrene om rettighetene etter opplæringslovens kapittel 12.

Når Statsforvalteren fører tilsyn, velger vi ut dem vi skal føre tilsyn med basert på en bred risiko- og sårbarhetsanalyse der flere kilder inngår. Den tragiske hendelsen der en elev ved Nord-Østerdal videregående skole tok sitt eget liv tidligere i år, samt det som i ettertid kom frem i media, var en del av risikovurderingen som lå til grunn for åpning av tilsynet med Innlandet fylkeskommune.  

Statsforvalteren har funnet regelverksbrudd i 3 av 4 undersøkte områder. Dette knytter seg til fylkeskommunens internkontroll for å ivareta elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø. Fylkeskommunen har fått frist til 6. desember med å gi tilbakemelding på innholdet i rapporten.  

Tilsyn med Innlandet fylkeskommune sitt systematiske arbeid innenfor trygt og godt skolemiljø 

Når vi gjennomfører tilsyn med skolemiljø er vårt mål å undersøke om skoleeier har et system som sikrer at de som er elever nå og i fremtiden har et trygt og godt skolemiljø. For å opplyse et tilsyn, ser vi på dokumentasjon fra enkeltsaker ved en skole i tillegg til for eks. intervjuer, planer, rutiner og maler.

Vi har bedt om dokumentasjon fra både Innlandet fylkeskommune og Nord-Østerdal videregående skole. Sammen med annen informasjon gir dette oss grunnlag for å vurdere om Innlandet fylkeskommune, gjennom sin internkontroll sikrer at skolen og skoleeier oppfyller sine plikter etter opplæringsloven kapittel 12 om retten til et trygt og godt skolemiljø.

Et tilsyn fra Statsforvalteren er ikke en etterforskning eller granskning.  Informasjon fra saker som handler om enkeltelever inngår i våre observasjoner sammen med annen informasjon. Tilsyn er ikke er verktøy vi har brukt for å undersøke enkeltsaker.

Informasjon oversendt fra Innlandet politidistrikt 

Statsforvalteren fikk i juni oversendt en sak fra Innlandet politidistrikt. Vi var da allerede i gang med vårt tilsyn med Innlandet fylkeskommune. Informasjonen vi fikk oversendt fra politiet inngår i kildegrunnlaget i vårt tilsyn.

Dette har vi sett på 

Vi har sett på om Innlandet fylkeskommune gjennom sin internkontroll sikrer at plikter innenfor regelverket om et trygt og godt skolemiljø blir oppfylt. Nærmere bestemt har vi sett på hvordan Innlandet fylkeskommune gjennom sin internkontroll sikrer at pliktene om å melde fra, undersøke og sette inn tiltak blir ivaretatt. I tillegg har vi sett på hvordan Innlandet fylkeskommune sikrer at elever og foreldre får informasjon om retten til et trygt og godt skolemiljø og om retten til å melde sak til Statsforvalteren.  

Våre funn 

Vi har konkludert med at Innlandet fylkeskommune har en internkontroll som sikrer at skolen informerer elever og foreldrene om retten til et trygt og godt skolemiljø, om skolens aktivitetsplikt og retten til å melde en sak til Statsforvalteren.  

I den foreløpige tilsynsrapporten har vi samtidig pekt på noen områder der vi vurderer at Innlandet fylkeskommune gjennom sin internkontroll ikke sikrer at regelverket etterleves. Vi har avdekket regelverksbrudd på følgende områder:  

  • Vi vurderer at fylkeskommunen gjennom sin internkontroll ikke sikrer at plikten til å melde fra blir oppfylt ved mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø, jf. opplæringsloven §§ 12-4, jf. kommuneloven § 25-1.  
  • Vi vurderer at fylkeskommunen gjennom sin internkontroll ikke sikrer at undersøkelsesplikten blir oppfylt ved mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø, jf. opplæringsloven § 12-4, jf. kommuneloven § 25-1.   
  • Vi vurderer at fylkeskommunen gjennom sin internkontroll ikke sikrer at tiltaksplikten blir oppfylt ved mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø, jf. opplæringsloven § 12-4. jf. kommuneloven § 25-1.   

Endringer som vi har pekt på fremover 

I den foreløpige tilsynsrapporten har vi pekt på noen korreksjonspunkter som vi anser at Innlandet fylkeskommune må arbeide videre med for at de skal sikre ivaretakelsen av plikter etter opplæringsloven kap. 12.  

  1. Fylkeskommunen må sikre at alle som arbeider på skolen, melder fra til rektor så raskt saken tilsier ved mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. 
  2. Fylkeskommunen må sikre at rektor melder fra til skoleeieren i alvorlige tilfeller. 
  3. Fylkeskommunen må sikre at skolen og skoleeier dokumenterer hva som blir gjort for å oppfylle plikten til å melde fra. 
  4. Fylkeskommunen må sikre at skolen undersøker saken snarest ved mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. 
  5. Fylkeskommunen må sikre at skolen og skoleeier gjør de undersøkelsene som er rimelig å forvente. 
  6. Fylkeskommunen må sikre at skolen og skoleeier dokumenterer hva som blir gjort for å oppfylle undersøkelsesplikten. 
  7. Fylkeskommunen må sikre at skolen snarest retter opp situasjonen med egnede tiltak dersom en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø.  
  8. Fylkeskommunen må sikre at skolen og skoleeier setter inn tiltakene som ut fra en faglig standard med rimelighet kan forventes 
  9. Fylkeskommunen må sikre at skolen og skoleeier dokumenterer hva som blir gjort for å oppfylle tiltaksplikten. 

Endelig tilsynsrapport

Etter at Innlandet fylkeskommune har fått kommet med sine tilbakemeldinger på den foreløpige tilsynsrapporten, vil vi i den endelige tilsynsrapporten konkludere på om de oppfyller regelverket eller ikke. Dersom vi konkluderer med at det er brudd på de kontrollerte områdene, vil fylkeskommunen få en frist til å gjøre de nødvendige endringer.  

Formålet med tilsyn

Våre tilsyn på barnehage- og opplæringsområdet er lovlighetstilsyn, jf. kommuneloven § 30-2. Formålet med tilsyn er å bidra til at alle barn og elever lærer, mestrer og trives i et inkluderende fellesskap. Tilsyn skal bidra til at rettssikkerhet for barn og elever blir ivaretatt.