Nye sjekklister for oversendelse av klagesaker etter plan- og bygningsloven
Mangelfulle oversendelser av byggesaker og plansaker til klagebehandling medfører betydelig merarbeid for Fylkesmannen. Bruk av sjekkliste skal bidra til å løse dette.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder sendte 29.06.2018 brev til samtlige kommuner i Aust- og Vest-Agder, med krav om bruk av sjekkliste ved oversendelse av byggesaker og plansaker til klagebehandling hos Fylkesmannen.
Selv om det også i dag eksisterer en sjekkliste for byggesaker, oversendt kommunene ved brev av 04.10.2016, erfarer Fylkesmannen i en rekke saker at viktige dokumenter mangler. Det samme gjelder for saker om klage over vedtatt reguleringsplan. Fylkesmannen bruker derfor mye tid og ressurser på å etterspørre dokumenter, og dette bidrar til forsinkelser i klagesaksbehandlingen. For å avhjelpe situasjonen har vi utarbeidet mer detaljerte sjekklister for både byggesaker og plansaker, og ber kommunene ta i bruk disse sjekklistene omgående. Utfylt sjekkliste og dokumenter i henhold til den skal følge med ved oversendelse av klagesaken. Hvis dette mangler blir saken returnert til kommunen.
Fylkesmannens brev 29.06.2018 og sjekklistene (skjema) finner du i høyre spalte >
(Får du spørsmål om passord, trykk avbryt).