Dispensasjon fra kravet om vurdering med karakter i  fremmedspråk

Elever på studieforberedende utdanningsprogram som er sterkt rammet av dysleksi eller har spesifikke språkvansker, kan søke Statsforvalteren om dispensasjon (fritak) fra vurdering med karakter i fremmedspråk, dersom individuell tilrettelegging ikke er mulig. 

Rettslig grunnlag
Forskrift til opplæringsloven § 9-22
Fritak frå vurdering med karakter i framandspråk i vidaregåande opplæring

Ein elev eller tidlegare elev på studieførebuande utdanningsprogram har rett til fritak frå vurdering med karakter i faget framandspråk dersom eleven oppfyller desse vilkåra:

a. Eleven har dysleksi eller spesifikke språkvanskar, eller dokumenterte vanskar som ligg nær opp til dysleksi eller spesifikke språkvanskar når det gjeld konsekvensar for eleven i faget.
b. Vanskane er av ein slik grad at individuell tilrettelegging ikkje er eller var tilstrekkeleg for å sikre likeverdige opplæringsmoglegheiter.

Dersom eleven har valt å avbryte opplæringa i framandspråk, må eleven i tillegg sannsynleggjere at han eller ho ikkje var i stand til å følgje faget.

Statsforvaltaren avgjer søknader om fritak.

Dersom eksamenskarakteren blir stroken etter § 9-18 tredje ledd, skal statsforvaltaren innvilge dispensasjon frå kravet om talet på eksamenar i § 9-30 og § 9-31.

Statsforvalterens myndighet
Statsforvalteren er delegert myndighet til å gi dispensasjon fra vurdering med karakter og eksamen i fremmedspråk.

Dispensasjon forutsetter at søker framlegger dokumentasjon fra henholdsvis pedagogisk psykologisk tjeneste eller andre sakkyndige samt elevens skole. En sakkyndig her kan være PPT, logoped eller privatpraktiserende spesialpedagog/firma. For at vi skal innvilge en søknad om dispensasjon, må dette foreligge fra elev i samarbeid med skole. Det må fremgå av dokumentasjonen at vilkårene for dispensasjon anses å være oppfylt, jf. vilkår b. 

Dersom de to vilkårene over er oppfylt, skal det etter søknad gis dispensasjon fra vurdering med karakter slik at vitnemål kan skrives ut selv om eleven ikke har sluttvurdering i faget fremmedspråk som fellesfag (nivå I, nivå II eller nivå I+II).

I tillegg har departementet presisert at det må foretas en individuell vurdering av søknader om dispensasjon der det foreligger dokumenterte utfordringer som ligger nær opp til dysleksi og språkvansker når det gjelder hvilke konsekvenser utfordringene gir den enkelte i språkfaget. I tillegg må det være dokumentert at individuell tilrettelegging ikke vil være tilstrekkelig for å sikre likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter for eleven.

Instruks for behandling av søknader om dispensasjon for vurdering i fremmedspråk (udir.no)

Hvordan søke
Søknad sendes via sikker melding til Statsforvalteren på vår nettside: Statsforvalteren i Agder

Det er fint om elev selv skriver søknaden og at skolen sender inn dokumentasjonen samlet. Dette for å kvalitetssikre søknadene og gi skolen en oversikt over antallet elever som søker. Skolen legger ved evt. sakkyndig vurdering samt en bekreftelse fra skolen om at elev har/ikke har fått individuell tilrettelegging eller spesialundervisning, og om denne tilretteleggingen har gitt ønsket resultat.

Det må opplyses om det er fattet enkeltvedtak om eventuell spesialundervisning, og om dette er/ikke er tilstrekkelig for å sikre likeverdige opplæringsmuligheter. Skolen bør også utdype hvilke tilrettelegginger som har vært forsøkt.

Dersom dispensasjon innvilges
Dispensasjonen gir ikke fritak for opplæring i fremmedspråk.

På elevens vitnemål skal skolen føre FAM02 (Fritatt for vurdering med karakter).

Eleven skal ikke være med i eksamenstrekket for fremmedspråk. Dersom eleven har gjennomført eksamen og/eller fått standpunktkarakter i faget før dispensasjonen ble innvilget, skal skoleeier stryke standpunktskarakteren og eksamenskarakteren. Statsforvalteren skal i de tilfeller hvor eleven får eksamen annullert, innvilge dispensasjon fra kravet om antall eksamener.