500 barnehageansatte fikk oppleve Kari Pape på Fylkesmannens fagdag for barnehageansatte
Tema for årets samling var barnehagens pedagogiske praksis i lys av ny rammeplan. Fylkesmannens fagdag for barnehageansatte arrangeres hvert år den første torsdagen i februar og er en samling mange barnehageansatte i Aust- og Vest-Agder ser frem til.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
I år var over 490 barnehageansatte samlet i kulturhuset i Arendal. Kari Pape klarte på sin engasjerende måte å formidle rammeplanens intensjoner ved å knytte teori og praksisfortellingen sammen på en forståelig og folkelig måte.
Tore Haus, Utdanningsdirektøren i Aust – og Vest – Agder la vekt på at alle som satt i salen er med på å bygge «grunnfjellet» i barnehagene. For å få til rammeplanen må hver enkelt se på sitt eget menneskesyn. Det er viktig å en felles forståelse om hva kjernekomponentene i rammeplanen er. For å få til dette må det være gode refleksjoner, gode dialoger og mye refleksjon! «Forandringene skal skje allerede i morra», uttalte en engasjert utdanningsdirektør fra scenen.
Kari Pape engasjerte stort i sitt hovedinnlegg. Hun fikk oss til å le. Vi kjente oss igjen i praksishistoriene. Hun gjentok også ofte og tydelig den enkeltes ansatt ansvar for å følge opp rammeplanen.
Hun understrekte blant annet flere ganger at rammeplanen er en forskrift til loven og at det ikke er opp til hver enkelt medarbeider om den skal gjennomføres eller hvordan. Den nye rammeplanen vil få konsekvenser for alle ansattes pedagogiske praksis. «Vi må gjøre det vi skal, for å gi barna en god barndom», sa hun. Dette er en plikt for alle.
Hun tok opp at det av og kan være vanskelig å si ifra til en god kollega dersom vi oppdager at denne er på utsiden av «ramma». På en annen måte er vi alle er avhengig av at kollegaer gir tilbakemeldinger dersom man er det. «Vi kan ikke la voksne tråkke på barn, vi må si ifra ellers er likeverdet borte». Til dette kreves det det relasjonelt mot.
Kari Pape snakket også varmt om barns medvirkning i rammeplanen og minte oss på at dette ikke var noe nytt, men i den «nye» rammeplanen større grad presisert. Foredle, forbedre og fjerne var stikkord som kom opp på flip – overen hennes. Mye av det som står i rammeplanene er vi gode på, men nå gis vi virkelig en mulighet til å forbedre det som ikke er bra. Det er også mulig at noe av det vi gjør og alltid har gjort i barnehagene må sees igjen og kanskje avsluttes eller fjernes.
Kari Pape er svært opptatt av lekens betydning i barnas hverdag. Er det gode inkluderende lekemiljøer i barnehage, da blir det mye læring i tillegg. De voksne har et stort ansvar for å hjelpe barn som strever med å komme inn i leken. Å bli inkludert å høre til er veldig viktig for alle barn.
Etter lunsj var det et lokalt musikalsk innslag med Solveig Andersen nydelig sang og klaverspill.
Etter mange timer med lytting og stillesitting var det godt å få beveget seg med de to dyktige Stamina – instruktørene Ingvild Steinklev og Astrid Saxi. Det var et flott syn å se alle deltagerne trimme stående i Store Torungen.
Tilbakemeldingene var at dette var en lærerik og faglig god dag for alle fremmøtte.
Kari Pape klarte med sitt engasjement og sine gode praksishistorier å få oss til å reflektere rundt egen praksis. Hun er ekspert i å gi begrepene i rammeplanen et innhold.
Vi tror at veldig mange etter denne dagen, fikk lyst til allerede i morra å forandre noe, akkurat slik som Tore Haus, utdanningsdirektøren oppfordret dem til!