Kasserte kjøretøy
Behandlingsanlegg for kasserte kjøretøy må ha tillatelse fra Statsforvalteren. Med behandling menes alle former for demontering, deleplukking, eller sanering av kasserte kjøretøy.
Håndtering av kasserte kjøretøy kan føre til forurensning
Lagring, sanering og pressing av kasserte kjøretøy kan føre til forurensning. Både væsker og deler som blir tatt ut fra de kasserte kjøretøyene kan inneholde stoffer som er farlig for miljøet, og må derfor håndteres forsvarlig.
Mottaksanlegg må ha tillatelse
Anlegg som skal motta og behandle kasserte kjøretøy, må minimum tilfredsstille krav i avfallsforskriften kapittel 4, vedlegg 1. I forskriften er det blant annet stilt krav om hvordan behandlingsanlegget skal utformes, og hvilke komponenter og væsker som skal fjernes fra kjøretøy ved miljøsanering.
Dersom du planlegger å starte opp et behandlingsanlegg for kasserte kjøretøy, må du søke om tillatelse hos Statsforvalteren først. Det er ikke tillatt å etablere et mottak for kasserte kjøretøy før tillatelse er gitt.
Du kan lese mer på Miljødirektoratet sitt faktaark: Krav til behandlingsplasser for kasserte kjøretøy.
Hvem utbetaler vrakpanten?
Det er Skatteetaten som utbetaler vrakpant for kasserte kjøretøy. Dette utbetales etter at bilen er vraket hos et anlegg med tillatelse fra Statsforvalteren.
Vrakpantordningen ble i 2018 utvidet til å inkludere flere typer kjøretøy for eksempel; campingvogner, moped/ motorsykkel og lastebil/ tankbil/ trekkbil.
Anleggene har ikke mottaksplikt
Biloppsamlingsplassene har ikke plikt til å ta imot kjøretøy, det kan være i perioder de ikke alle har kapasitet eller for eksempel mangler nødvendig utstyr til å håndtere spesielle typer kjøretøy. Biloppsamlingsplassen bør derfor kontaktes på forhånd, særlig hvis du for eksempel har en lastebil eller en campingvogn til vraking.
Godkjente anlegg i Trøndelag
Her kan du se hvilke anlegg som er godkjent for utbetaling av vrakpant i Trøndelag.