Mer lempelig praktisering av søknadsfrist
Landbruksdirektoratet kom denne uken med nye retningslinjer for praktisering av dispensasjon fra søknadsfristen for produksjonstilskudd for årene 2017-2019. Dog med unntak av etterregistreringsfristen 10.1.2020.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
Dette innebærer at gårdbrukere som har påbegynt søknadsprosessen om produksjonstilskudd i eStil i denne aktuelle søknadsomgangen, men ikke har fått sendt inn søknad kan få innvilget dispensasjon fra søknadsfristen.
Fylkesmannen i Trøndelag avslo opprinnelig 27 søknader, da søknadene ikke var innsendt innen opprinnelig frist. Dette galt altså søknader for perioden 2017-2019. Men Landbruksdirektoratets nye praktisering betyr at søkerne kan få dispensasjon, og dermed får utbetalt produksjonstilskuddet likevel.
-Vi ber nå foretakene som har påbegynt registrering, men av ulike årsaker ikke fikk sendt inn søknad om produksjonstilskudd, om å søke dispensasjon slik at vi kan behandle deres sak. En del gårdbrukere har allerede søkt om dispensasjon og de er registrert i «våre systemer». De behøver ikke foreta seg noe, sier seksjonssjef Anstein Lyngstad hos Fylkesmannens landbruksavdeling.
Han presiserer at søknaden skal sendes via kommunen, før den blir behandlet hos Fylkesmannen i Trøndelag.
Bakgrunn for endring
Landbruks- og matdepartementet besluttet 13. mars 2020 at det er grunnlag for å praktisere søknadsfristene mer lempelig. Dette gjelder for perioden 2017 og frem til og med 2019, med unntak av etterregistreringsfristen 10.1.2020. Dette fordi det i denne perioden ble tatt i bruk et nytt søknadssystem (eStil PT). Fra 2020 er det tatt i bruk en ny meldingstjeneste, som skal være enklere å forstå.
-Når det nå foreligger nye politiske føringer er det naturlig at vår praksis for søknader i denne perioden endres i tråd med dette, sier Lyngstad.
Han mener det er positivt at det kommer nye føringer fra politisk hold, når politikerne finner at gjeldende regelverk ikke gjenspeiler det de mener er rett.
En praksis der det oppstår ulik tolkning av regelverk mellom ulike fylkesmannsembeter går utover likebehandling. Det viktig å presisere at endringer i praksis må komme fra politiske beslutninger som nå, der nye føringer legger rammer for landbruksforvaltningen.