Samisk i skolen

Grafikk: Statsforvalteren i Trøndelag
Oppdatert 19.12.2024

Alle elever skal få innsikt i samisk kultur og historie som en del av skolens undervisning. Samiske elever har i tillegg rett til opplæring i og på samisk, og skolene har ansvar for å legge til rette for en undervisning som styrker samisk språk og identitet. Her finner du informasjon om ulike rettigheter, læreplaner og hvordan skolene kan støtte samiske elevers språklige og kulturelle utvikling.

Samisk språk som en del av vår kulturarv

Samisk språk er mer enn bare et kommunikasjonsverktøy; det bærer med seg en rik historie, kultur og identitet. Etter generasjoner med fornorskning er det i dag en økt bevissthet rundt behovet for å bevare og styrke samiske språk, som spiller en avgjørende rolle i samisk identitet og videreføring av tradisjoner, kunnskap og levemåter.

Regjeringen arbeider for å styrke samisk språk gjennom tiltak som utdanning og språksentre og fremmer bruk av samisk i det offentlige rom. Samiske språk formidler unike perspektiver på natur, samfunn og åndelighet og står som et symbol på motstandskraft og revitalisering. Gjennom utdanning og kulturelle initiativer sikrer vi at denne viktige delen av Norges kulturarv overlever for fremtidige generasjoner.

Les mer om hvordan samisk språk er en del av vår kulturarv her. 

Samisk opplæring i skolen

Alle elever skal lære om samer og samisk kultur som en del av skolens undervisning. For samiske elever er det også en rettighet å få undervisning i og på samisk, avhengig av bakgrunn og bosted. I samiske områder er samisk og norsk sidestilte i skolen, og undervisningen skal følge læreplanen for Kunnskapsløftet samisk.

Skolene har ansvar for å tilby opplæring som bygger på samisk språk, historie og samfunn, slik at samiske elever får en solid forståelse av sin kulturarv. Tilpassede undervisningsopplegg og ressurser skal være tilgjengelige for å ivareta disse rettighetene.

Samisk opplæring i forvaltningsområdet

I kommuner som er definert som språkutviklings- eller språkvitaliseringskommuner etter sameloven § 3-1, har alle elever i grunnskolealder rett til opplæring i og på samisk. Dette er forankret i opplæringsloven § 3-2 andre ledd og sikrer at samisk språk og kultur står sterkt i disse områdene.

Samisk opplæring utenfor forvaltningsområdet

Samiske elevers rett til opplæring i samisk gjelder over hele landet, uavhengig av bosted, jf. opplæringsloven § 3-2 første ledd. Elevene kan velge mellom nordsamisk, sørsamisk eller lulesamisk som første- eller andrespråk. Dette understreker viktigheten av å bevare og styrke samisk språk og kultur i hele Norge.

Læreplaner for samisk opplæring

Alle elever som får opplæring i og på samisk skal følge læreplanen for Kunnskapsløftet samisk (LK20S). Denne læreplanen er spesielt tilpasset for å ivareta samisk språk, kultur og tradisjon i undervisningen.Disse rettighetene og tilbudene er viktige skritt i arbeidet med å bevare og styrke samisk språk og kultur gjennom utdanningssystemet. De bidrar til å sikre at samiske elever får muligheten til å utvikle sin kulturelle identitet og språkkompetanse, uansett hvor i landet de bor.

 

Organisering av samisk undervisning

Samisk opplæring kan tilbys på flere måter for å imøtekomme elevenes behov og rettigheter:

  1. Stedlig undervisning: Dette kan skje på elevens egen skole eller ved at elever samles i grupper på en bestemt skole.

  2. Fjernundervisning: Når skolen mangler egnet personale, kan fjernundervisning tilbys som et alternativ. Dette er særlig aktuelt for elever som bor utenfor samiske kjerneområder.

  3. Språksamlinger: Elever og lærere møtes for intensiv opplæring i samisk språk og kultur.

Uavhengig av organiseringsform skal opplæringen fattes i et enkeltvedtak i henhold til forvaltningsloven § 2, første ledd b. Dette sikrer elevenes rettigheter og gir mulighet for klageadgang.

Samisk opplæring i Trøndelag 

I Trøndelag får 149 elever opplæring i samisk som første- eller andrespråk. I vårt fylke er det 23 av de 38 kommunene som har elever som får samisk opplæring, noe som reflekterer et aktivt engasjement for å støtte den samiske kulturen i hele regionen. Kommuner som Trondheim, Røros, Snåsa, Steinkjer og Stjørdal har de største gruppene av elever som mottar undervisning i eller på samisk.

Les mer om samisk opplæring i Trøndelag her.

Opplæring på samisk i videregående opplæring i Trøndelag

Elever i videregående opplæring som har rett til samisk undervisning, kan få opplæring i sørsamisk, lulesamisk eller nordsamisk ved alle videregående skoler i Trøndelag. Røros videregående skole og Grong videregående skole er spesielt viktige ressursskoler for sørsamisk opplæring, og tilbyr stedlig undervisning.

Disse skolene har også ansvar for å utvikle undervisningsmateriell og undervise i samiske fag. De tilbyr fjernundervisning i nordsamisk og lulesamisk, noe som gir elever utenfor samiskspråklige områder mulighet til å få opplæring på sitt språk.

Se videoen under om samisk opplæring fra Trøndelag fylkeskommune: 

Les mer om opplæring i samisk i videregående opplæring her. 

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.

Publisert 19.12.2024

Samiske elevers rett til et trygt og godt skolemiljø

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø, som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Samehets og hverdagsrasisme er former for krenkelser som kan true denne retten for samiske elever. Det er viktig at skoler, elever og foresatte er oppmerksomme på denne problematikken og vet hvordan de skal håndtere slike situasjoner.


Statsforvalteren i Trøndelag arbeider med å sikre at disse rettighetene blir ivaretatt og at skolene aktivt arbeider for et inkluderende miljø for alle elever, uavhengig av kulturell bakgrunn.


Publisert 19.12.2024

Hverdagsrasisme og demokrati – Hva betyr det for deg?

Har du noen gang opplevd at en kommentar som var ment som en spøk traff deg dypere enn forventet? Eller at et blikk fikk deg til å føle at du ikke helt hørte til?


Publisert 18.12.2024

Samisk og lokal mat i skolen

Integrering av samisk og lokal mat i skolen bidrar til å fremme kulturell forståelse, bærekraftig utvikling og helsebevissthet blant elever. Gjennom prosjekter som fokuserer på samisk mattradisjon og lokale råvarer, kan skolene styrke elevenes tilknytning til både naturen og kulturen.


Publisert 18.12.2024

Støtte til arbeid med samisk innhold i skolen

Å integrere samisk innhold i undervisningen er viktig for å fremme forståelse og respekt for samisk kultur og samfunn. Her finner du ressurser og veiledning for å styrke samisk perspektiv i ulike fag.