Individuell tilrettelegging i den nye opplæringsloven - tidligere omtalt som spesialundervisning
Er du usikker på hvordan det blir med tilpasset opplæring, tidlig innsats og spesialundervisning med den nye opplæringsloven som trådde i kraft 1. august? Les videre!
Ny opplæringslov – reelle endringer og tydeliggjøringer
Mange av dagens regler vil i stor grad videreføres, men noen endringer er det i den nye opplæringsloven. Her vil vi omtale de nye bestemmelsene, de reelle endringene og tydeliggjøringer på området, sammenlignet med gjeldende opplæringslov.
Det nye kapittel 11
Vi finner det som tidligere het spesialundervisning i kapittel 11 i den nye opplæringsloven. Hvorvidt nytt kapittel 11 i praksis vil oppfattes som endret, henger tett sammen med skolenes og PP-tjenestenes (PPT) praksiser og etterlevelse av gjeldende lov. Eksempelvis vil oppfattelsen av om PPTs oppgaver er endret i ny lov, være avhengig av hvor godt PPT jobber forebyggende i dag.
Under finner du informasjon om kapittel 11 med realitetsendringer, nye begreper, struktur og oppbygging av kapittelet, og noen områder som ikke er nye - men fortsatt utfordrende! Vi vil ikke omtale regler og krav som videreføres fra gammel lov til kapittel 11 i ny lov.
1. Realitetsendringer og presiseringer
-
- Retten til personlig assistanse og fysisk tilrettelegging skilles ut som separate rettigheter, jf. ny §§ 11-4 og 11-5. Det presiseres at retten til fysisk tilrettelegging inkluderer rett til opplæring i bruk av nødvendige hjelpemidler.
- Dersom eleven trenger personlig assistanse eller fysisk tilrettelegging i tillegg til individuelt tilrettelagt opplæring, skal den sakkyndige vurderingen gi en helhetlig vurdering av hvilken tilrettelegging eleven trenger, jf. ny § 11-7 første ledd tredje punktum.
- Den sakkyndige vurderingen skal ta stilling til hvilken kompetanse den som skal gi opplæringen bør ha, dersom det skal gjøres unntak fra kompetansekravene etter ny § 11-9 andre eller tredje ledd, jf. ny § 11-8 bokstav e.
- Det kan gjøres unntak fra både (1) kompetansekrav for å kunne bli tilsatt i undervisningsstilling, og (2) krav om at lærerne må ha relevant kompetanse i fagene de skal undervise i, dersom personen som skal undervise, har en universitets- eller høyskoleutdanning som gjør hen særlig egnet til å ivareta behovet til eleven, jf. ny § 11-9 andre ledd.
- Det tydeliggjøres at PP-tjenesten skal samarbeide med og støtte skolene i det forebyggende arbeidet for å gi et inkluderende opplæringstilbud til elever som kan ha behov for tilrettelegging av opplæringen, jf. ny § 11-13 andre ledd første punktum.
- PP-tjenestens oppgaver utdypes i ny § 11-13 andre ledd andre punktum bokstav a og b, ved at PP-tjenesten skal
- støtte og veilede skolene i å utrede behov for tilrettelegging av opplæringen og i å sette inn tiltak så tidlig som mulig når det er nødvendig.
- hjelpe til med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling slik at opplæringstilbudet blir så inkluderende og godt tilrettelagt som mulig.
2. Nye begreper
-
- Individuelt tilrettelagt opplæring erstatter den delen av dagens spesialundervisning som dreier seg om opplæring
- Personlig assistanse: praktisk hjelp og bistand fra en person som kan følge med og hjelpe eleven i skolehverdagen, slik at det er mulig for eleven å delta i undervisningen, og dermed få utbytte av opplæringen
- Fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler: består av tre deler; fysisk tilrettelegging, tekniske hjelpemidler og opplæring i mobilitet for elever som er blinde eller sterkt svaksynte
- Intensiv opplæring: kortvarig og målrettet innsats fra skolen i lesing, skriving og regning for elever på 1. - 4. trinn som har behov for det. Intensiv opplæring erstatter dagens bestemmelse om tidlig innsats.
Generelt er språket i ny lov bearbeidet, og også i kapittel 11 er det flere bestemmelser som har fått ny ordlyd eller språkdrakt, uten at rettsregelen for øvrig er endret.
3. Struktur og oppbygging av kapittelet
-
- Logisk kronologi og oppbygging av kapittelet viser at all opplæring har som grunnprinsipp å møte alle elevers behov gjennom god, tilpasset opplæring. Dersom man avdekker manglende utbytte, skal tilretteleggingen skjerpes – først innenfor det ordinære, deretter kan behovet være personlig assistanse, fysisk tilrettelegging eller også individuelt tilrettelagt opplæring. Kapittelet begynner med andre ord vidt og åpent, og spisser seg mer inn mot mer inngripende tiltak.
- Det er ryddet og sortert i kjeden av dokumenter knyttet til saksgang ved individuelt tilrettelagt opplæring, jf. ny §§ 11-7, 11-8, 11-10 og 11-11.
4. Ikke nytt, men fortsatt utfordrende
-
- Begrepet tilfredsstillende utbytte vil fortsatt være en skjønnsmessig vurdering, og har ingen skranke eller standard.
- Læreplanforståelse vil være en forutsetning for å skrive gode sakkyndige vurderinger, enkeltvedtak og individuelle opplæringsplaner, og for å gi god, og meningsfull individuelt tilrettelagt opplæring. Det er også en forutsetning for å bruke handlingsrommet for å gi god tilpasset opplæring, og fange opp og følge opp elever i målgruppen for intensiv opplæring.