SFO – nytt til skolestart 2024

Les mer om gratis kjernetid i skolefritidsordning for elever på 1. til 3. trinn og ulike støtteressurser til arbeid med kvalitet i SFO. 

Publisert 11.07.2024

Gratis kjernetid i SFO 

Kunnskapsdepartementet har vedtatt ny forskrift til opplæringsloven. I § 2- 2 finnes bestemmelsen om gratis skolefritidsordning i 12 timer per uke for elever på 1. – 3. trinn som har plass i ordningen. Endringen trer i kraft 1. august 2024.

Forskrift til opplæringsloven finnes her: Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta) - Lovdata. 

Ståstedsanalysen for SFO 

Ståstedsanalysen for SFO er tilgjengelig fra 1. august. Dette er et verktøy som kan støtte arbeidet med å utvikle kvaliteten i SFO. Gjennom prosessen kan dere identifisere styrker og utfordringer, finne og velge mål og tiltak for utviklingsarbeidet.  

Les mer på Utdanningsdirektoratets side: Ståstedsanalysen for SFO | udir.no. 

Webinar - Evaluering av implementering av rammeplan for SFO 

Webinaret gir innblikk i hovedfunn fra evalueringen. I tillegg presenteres kvalitetsarbeid i Jåtten SFO og Veståsen SFO. Bruk gjerne webinaret på høstens planleggingsdager eller personalmøter. 

Webinar: Evaluering av implementering av rammeplan for SFO | udir.no. 

Kurs for nyankomne som ønsker å jobbe i SFO 

Kurset skal bidra til at alle som vil jobbe i barnehage og skole, får kjennskap til regelverk, verdier og praksis i barnehager, skoler og SFO. I første omgang er kurset tilgjengelig på norsk, engelsk og ukrainsk.  

Kurs for nyankomne som ønsker å jobbe i norske barnehager og skoler | udir.no. 

Temaside på udir.no

SFO | udir.no er en temaside hvor det finnes en samlet oversikt over støttemateriell til arbeid med kvalitet i SFO   

  • Kompetansepakker Trygt og godt miljø i SFO og Inkluderende praksis 
  • Ulike filmer  
  • Artikler og temasider 
  • Nyttige ressurser fra andre nettsteder 

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.