Lærermangel i grunnskolen
Over 93 prosent av undervisningsårsverkene i grunnskolen, er gitt av lærere med godkjent utdanning. Dette er en liten nedgang fra året før, og rundt to prosentpoeng lavere enn landssnittet. Det er også stor variasjon mellom kommunene i fylket, fra 59 til 98 prosent.
Lærermangelen er størst på 1-4 trinn, noe som kan forklares ved at det utdannes flere lærere med grunnskoleutdanning for 5-10 trinn, enn for 1-7 trinn. Andelen årsverk uten godkjent utdanning på 1-4 trinn, varierer fra 2 til 27 prosent mellom kommunene i fylket.
Figuren under viser at lærermangelen i Rogaland har økt de siste to årene, og at økningen er større i Rogaland, enn i landet ellers.
Den nye opplæringsloven stiller kompetansekrav til de som gir Individuelt tilrettelagt opplæring (ITO), det som tidligere het spesialundervisning. Disse skal som hovedregel ha godkjent lærerutdanning. GSI-tallene viser at nær 82 prosent av utførerne av ITO har riktig lærerutdanning.
Loven åpner for at det i særlige tilfeller kan gis unntak fra denne regelen, dersom det er personale med høyere utdanning som gjør dem særlig egnet til å ivareta elevens behov. I Rogaland har rundt 12 prosent av de som gir ITO, en slik utdanning.
De resterende 6 prosentene har annen bakgrunn. Dette kan være i tråd med opplæringsloven dersom det er vurdert at dette er til det beste for eleven. Men det kan også skyldes utfordringer med rekruttering.
Ressurser i skolen
En måte å måle ressurssituasjonen i skolen på, er å se hvor mange ordinære årstimer som gis per elev. Med ordinære årstimer, mener vi undervisningstimene som er gitt til elevene, og hvor timer til særskilt språkopplæring, ITO og andre oppgaver, er trukket fra.
Dette har vært relativt stabilt de siste årene, og det er lite som skiller Rogaland fra landssnittet. Stabiliteten skyldes i hovedsak innføring av lærernormen, hvor det stilles krav til forholdstallet mellom elevtimer og lærertimer.
Det gis også en del timer som ikke er knyttet til undervisning. Disse går ofte under samlebetegnelsen assistenttimer. Totalt er det 1 250 assistentårsverk i grunnskolen i Rogaland dette skoleåret. Over halvparten av assistenttimene er knyttet til ITO.
Mens lærertimer per elev har vært stabil de siste årene, har ressursbruken til assistenter økt. Figuren viser økningen i antall assistenttimer per elev, og at Rogaland i hovedsak følger den nasjonale trenden.
Mer grunnskolestatistikk finnes her: https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-grunnskole/
Kontaktpersonar
Godkjent utdanning
Lærerutdanningen er delt inn i grunnskolelærer 1-7 trinn, og 5-10 trinn. Dersom en lærer med 1-7 utdanning underviser på ungdomstrinnet, vil disse timene regnes som utført av person uten godkjent utdanning. Tilsvarende vil en lærer med 5-10 utdanning som underviser på småtrinnet, ikke ha godkjent utdanning.
I GSI splittes undervisningstimene etter hovedtrinn (1-4, 5-7, 8-10). så en lærerstilling kan ha deler av undervisningen på småtrinnet uten godkjent utdanning, og deler av stillingen på mellomtrinnet med godkjent utdanning.