Kartlegging av lese- og regneferdigheter
Det er nylig publisert resulatater fra de Nasjonale prøvene, og fra en internasjonal kartlegging av voksnes lese- og regneferdigheter.
Nasjonale prøver
Rogalands-resultatene fra de nasjonale prøvene på 5. trinn, viser en økning i andel elever på det laveste mestringsnivået i lesing og regning, sammenliknet med i fjor. Sammenliknet med landssnittet, er det en noe større andel på laveste mestringsnivå i lesing i Rogaland, og en noe mindre i regning. Mer enn hver fjerde elev er på laveste nivå, og har ikke tilegnet seg adekvate lese- og regneferdigheter i forhold til alder.
På 8. trinn, viser resultatene en liten bedring i lesing i Rogaland, i form av mindre andeler på de laveste mestringsnivåene. I Utdanningsdirektoratets analyse av årets resultater[1] på ungdomstrinnet, peker de på en nedgang i elevenes regneferdigheter. Også i Rogaland har andelen elever på de laveste mestringsnivåene økt noe fra i fjor, men ikke like mye som landssnittet.
Her kan en finne flere resultater fra de Nasjonale prøvene: https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-grunnskole/
PIAAC
PIAAC er en OECD-undersøkelse som måler voksnes ferdigheter. Den siste gjennomføringen viser at Norge er blant de beste landene, på 5. plass av 31 deltakerland. Samtidig viser den at 15 prosent av den norske befolkningen har svake leseferdigheter (snittet i OECD er 26 prosent), og at 13 prosent har svake regneferdigheter (OECD-snittet er 25 prosent).
Her finnes flere resultater og analyser: https://hkdir.no/piaac/resultater-fra-piaac-2
[1] https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-grunnskole/analyser/2024/resultater-fra-nasjonale-prover-for-ungdomstrinnet-2024/