Har vurdert mulige krisehendelser i Nordland

Mann og kvinne viser fram rapportforside.
Fylkesberedskapssjef Asgeir Jordbru og rådgiver Lisa Fontana Tobiassen i beredskapsseksjonen kunnne i dag vise fram den reviderte risiko- og sårbarhetsanalysen for Nordland. Foto: Emil Harjo Indsetviken / Statsforvalteren i Nordland.

Statsforvalteren har nå revidert risiko- og sårbarhetsanalysen for Nordland. Analysen vurderer sannsynligheten for og konsekvensen av scenarioer som cyberangrep, vintertørke og atomulykke.

Publisert 27.05.2024

– De to største utfordringene vi står overfor beredskapsmessig i årene fremover er nok håndtering av den sikkerhetspolitiske situasjonen og tilpasning til og håndtering av et klima i endring, sier fylkesberedskapssjef Asgeir Jordbru.

Det er også temaer man finner i den reviderte utgaven av risiko- og sårbarhetsanalysen for Nordland (Fylkes-ROS).

Analysen er Statsforvalterens grunnlagsdokument for å jobbe forebyggende med samfunnssikkerhet og beredskap.

Dokumentet danner grunnlag for regionale og lokale øvelser, andre beredskapsaktørers ROS-analyser og kommunale ROS-analyser.

Endret verdenssituasjon

Forrige gjennomgang av Fylkes-ROS ble gjennomført i 2019 og mye har endret seg siden den gang.

– På de fem årene som har gått siden forrige revidering har vi vært gjennom en pandemi, det er på ny krig i Europa og vi begynner å se resultatene av klimaendringene, påpeker Jordbru.

I den reviderte utgaven er 16 ulike uønskede hendelser som kan inntreffe i Nordland analysert.

Disse hendelsene er valgt ut fra en vurdering av sannsynlighet for at hendelsen inntreffer og hvilke konsekvenser hendelsen får.

Det er derfor viktig å understreke at ikke alle uønskede hendelser er analysert, men valget av scenarioer danner et representativt utvalg av hendelser som utfordrer oss i Nordland som samfunn.

Oppfølgingsplan

Med bakgrunn i Fylkes-ROS skal det utarbeides en oppfølgingsplan for hvordan Statsforvalteren i samarbeid med alle medlemmene i Fylkesberedskapsrådet, kommunene og nasjonale myndigheter skal jobbe for å styrke beredskapen i fylket.

Her beskrives blant annet hvilke øvelser vi skal samarbeide om for en bedre beredskap i Nordland.

Det er også utfordringer som man kanskje ikke tenker på som beredskapsutfordringer som må inn i arbeidet med oppfølgingsplanen.

– Befolkningen blir stadig eldre samtidig som det fødes færre barn. Dette vil skape utfordringer i alle samfunnssektorer og blir et viktig tema i beredskapsarbeidet i årene fremover, avslutter Jordbru.

Hendelser som er vurdert

  • Scenario 1 - Storm og langvarig strømbrudd i Lofoten
  • Scenario 2 - Stormflo og flom i Mosjøen
  • Scenario 3 - Kvikkleireskred i Fauske
  • Scenario 4 - Influensapandemi i Norge
  • Scenario 5 - Vintertørke utfordrer vannberedskap og leveringssikkerhet i en nordlandskommune (ny)
  • Scenario 6 - Utbrudd av ukjent sykdom i en nordlandskommune (ny)
  • Scenario 7 - Undersjøisk skred tar sjøkabel til Beiarn (ny)
  • Scenario 8 - Trafikkulykke som involverer farlig gods for storulykkevirksomhet i Narvik
  • Scenario 9 - Skipsforlis utenfor Vega
  • Scenario 10 - Tunnelbrann på E6 i Sørfold
  • Scenario 11 - Evakuering av cruiseskip utenfor Leknes
  • Scenario 12 - Atomulykke utenfor Helgelandskysten
  • Scenario 13 - En ekstremistisk politisk gruppering utfører bombeattentat
  • Scenario 14 - Skyting ved ungdomsklubb i Nordland
  • Scenario 15 - Flere nordlandskommuner rammes av et cyberangrep (ny)
  • Scenario 16 - Sammenfallende hendelser i en endret sikkerhetspolitisk situasjon i nord

De to scenarioene «Fjellskred i Nordland» og «Vannforsyningssvikt etter cyberangrep» er begge tatt ut av Fylkes-ROS i den reviderte utgaven.

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.

Kontaktpersonar

Fylkes-ROS

  • ROS står for risiko- og sårbarhetsanalyse.
  • Analysen skal gi oversikt over risiko og sårbarhet i fylket.
  • Scenarioene i analysen tar for seg naturhendelser, store ulykker og tilsiktede uønskede hendelser.
  • Fylkes-ROS skal være en felles plattform for å forebygge uønskede hendelser.
  • Den skal også styrke samordning av regionalt arbeid med beredskap og krisehåndtering.