Flere fra Nordland reiser til Grüne Woche i januar

Lofoten Gårdsysteri, Kjerringøy Gård, Nyvoll Hjortefarm, Dverberg prestegård og Lofotmat er noen av de som reiser til Berlin på nyåret. Målet er å gjøre norsk mat, kultur og reiseliv enda bedre kjent for det tyske markedet.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 19.12.2013

Nord-Norge og Norge

Ikke minst er målet med å være representert på denne store messa, å promotere Norge og Nord-Norge som et attraktivt reisemål.

Ingvill Bang fra landbruksavdelingen hos Fylkesmannen i Nordland er med i styringsgruppa for Nord-Norge der Troms, Finnmark og Innovasjon Norge er representert. Også hun skal avgårde og bidra til at målene blir nådd.

- Det har vært mye å tenke på i prosessen med å sette sammen en delegasjon. Vi må være sikre på at vi har spennende saker både for mat og reiseliv, og det tror jeg vi har klart. Noen av de som er med reiser for første gang og noen har vært før. Vi har også måttet ta språket i betraktning, sier hun og forteller at det var fint å kunne ringe rundt og fortelle den glade nyhet for deltakerne fra Nordland.

Flere fra Nordland reiser til Grüne Woche i januar

Tryllet fram små kunstverk

- Produsentene hadde tatt med noen av sine produkter, så fikk vi kokkene til å komponere små retter ut fra det de hadde til rådighet. Det ble det mye spennende og godt ut av. De tryllet fram mer enn 40 forskjellige små kunstverk.

Smaksprøver laget under forberedelser til GrüneWoche  Smaksprøver laget under forberedelser til Grüne Woche januar 2014

For 79. gang

Grüne Woche arrangeres for 79 gang i Berlin 16. – 26.januar 2014. Dette er en av verdens største forbrukermesser for mat og landbruk med mellom 400 000 og 450 000 besøkende.  Norge deltar for 27. gang i 2014. Det er Landbruks- og matdepartementet som står bak prosjektet, i nært samarbeid med Innovasjon Norge  og Norges ambassade i Berlin.

Den norske deltakelsen er et viktig bidrag i å teste og utvikle markedet for norske mat- og reiselivsprodukter i utlandet. Deltagelsen på messen er en del av en strategi for å styrke omdømmet til Norge, og det er en viktig arena og møteplass for dialog og utforming av ny politikk og nye virkemidler innenfor mat, reiseliv og relaterte område

Mer internasjonalt

Målsettingen for Norges deltagelse kan oppsummeres slik:

  • Styrke den helhetlige profileringen av norsk landbruk og grønt reiseliv
  • Etablere gode samarbeidsrelasjoner på tvers av regioner, fylker og næringer for å styrke lønnsomhet, produktutvikling, innovasjon, nettverksbygging, produktpakking og synliggjøring
  • Markedsføre og teste norske mat og reiselivsprodukter fra Norge i Tyskland, for å forbedre produktene hjemme
  • Øke internasjonaliseringskompetansen både på regionsnivå og hos de deltagende bedriftene

I 2014 ønsker LMD å vise at Norge har verdens mest naturbaserte reiseliv, som presenterer spennende opplevelsesveger, kultur, norske råvarer og produkter av høy kvalitet. Regioner som i år valgt ut til å presentere Norge, er Nord-Norge, Fjord-Norge og Trøndelag.

 

 

 

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.

Aktuelt

Ingvill Bang

755 47 823