Økologiske skolehager og bærekraftig læring
Samlingsbasert studium for lærere og gårdbrukere. Søknadsfrist 10. mars.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
Publisert 08.01.2015
Erling Krogh, Linda jolly og Marianne Leisner har faglig ansvar for studiet. Samlingene foregår på Tjøme, Bygdøy og Østlandet (studietur). Første samling gjennomføres 29. april-2. mai.
Målgruppe
Høgskolelærere, lærerstudenter, lærere, førskolelærere, SFO–medarbeidere og bønder som ønsker å bruke kunnskap, ferdigheter og ressurser i forhold til bruk av hage og gård i skole-sammenheng. Kurset kan gi grunnlag for tilleggsnæring for bønder.
Faglig innhold
De pedagogiske, praktiske og organisatoriske sidene ved opparbeiding og drift av et sosial-pedagogisk hageprosjekt (skolehage, barnehage, terapihage).
Noen stikkord:
- Analyse av skolens/gårdens/barnehagens fysiske omgivelser
- Øvelser: opptegning, praktiske øvelser, pedagogiske øvelser
- Økologisk hagebruk, hvorfor økologisk?
- Året rundt i hagen; Kompostering, jordforbedring, oppal, forskjellige plantekulturer, osv.
- Sunn mat rett fra skolehagen;
Råkost, salater, supper, desserter mm. - Elevbedrifter, foreldre dugnader
- Konservering, urtesalt, urteteer, kranser, frøposer
- Kultivering av skolens / barnehagens / gårdens uteområder
- Utviklingspsykologi: egnete aktiviteter for ulike aldersgrupper
- Fra erfaringslæring til læreplanen
(Kunnskapsløftet og rammeplan for barnehagen) - Grønn Omsorg / Inn på Tunet; hagebruk som en terapeutisk/pedagogisk aktivitet.
Les mer om studiet på NMBUs nettside, se lenke til høyre.