Kan du tenke deg å bli medlem i kontrollkommisjonen for psykisk helsevern i Nordland?

Ved alle institusjoner der noen er under psykisk helsevern skal det være en kontrollkommisjon. Det er Statsforvalteren som oppnevner medlemmer til disse kommisjonene.

Ledige verv

Det er for tiden tre ledige verv i Kontrollkommisjonen for psykisk helsevern i Nordland.

  • Helgelandsykehuset: Legekyndig varamedlem
  • Helgelandssykehuset: Varamedlem med bruker- eller pårørendeerfaring
  • Nordlandssykehuset Lofoten og Vesterålen: Legmedlem vara

Krav for legekyndig varamedlem

Kontrollkommisjonen skal ha et medlem som er lege. Det forutsettes at legemedlemmet har autorisasjon så lenge vedkommende har vervet, jf. helsepersonelloven § 48 a.

Medlemmet bør ha spesialitet i allmennmedisin og det vil være en fordel med lang praksis som allmennlege. Det vil videre være en fordel med erfaring fra kommunehelsetjenesten, eksempelvis som fastlege. En bred samfunnsmedisinsk orientering vil også være verdifull.

Krav for bruker- eller pårørendemedlem og legmedlem

Kommisjonene skal ha to legmedlemmer med egen vara. Av de to faste medlemmene skal én enten selv ha vært under psykisk helsevern, vært nærstående til en pasient eller ha representert pasientinteresser i stilling eller verv.

Det er ingen krav til bakgrunnen til det andre legmedlemmet, men vedkommende kan for eksempel ha helse eller sosialfaglig bakgrunn eller annen relevant erfaring for vervet.

Ta kontakt med seniorrådgiver Morten Hole dersom du har spørsmål om de ledige vervene eller kan tenke deg å bli medlem i kontrollkommisjonen for psykisk helsevern i Nordland i fremtiden.

Kort om kontrollkommisjonen

Ved alle institusjoner der noen er under psykisk helsevern skal det være en kontrollkommisjon.

Oppnevning av medlemmer i kontrollkommisjonene for psykisk helsevern er delegert til Statsforvalteren i det enkelte fylke.

Hovedoppgavene til kontrollkommisjonen er å sikre rettssikkerheten til den enkelte i møte med det psykiske helsevernet. Kommisjonen kontrollerer tvangsvedtak, behandler klager og fører velferdskontroll. Kommisjonen har faste møter.

Den som blir oppnevnt må ha interesse for arbeidsfeltet og være personlig egnet. Det innebærer blant annet å ha samarbeidsevner som er nødvendige i et kollegialt organ og kunne kommunisere med mennesker i krise.

Spørsmål og svar

Kontrollkommisjonens hovedoppgave er å ivareta den enkelte pasients rettssikkerhet i møtet med det psykiske helsevernet. Kommisjonene skal drive kontroll med vedtak om tvunget psykisk helsevern, behandle klager og føre kontroll med pasientenes velferd.

Kontrollkommisjonen er et statlig og uavhengig organ som har som oppgave å ivareta pasientenes rettsikkerhet. Kontrollkommisjonens saksbehandling er regulert i reglene i psykisk helsevernloven og psykisk helsevernforskriften. De særskilte saksbehandlingsreglene suppleres av reglene i forvaltningsloven.

Det skal være en kontrollkommisjon knyttet til alle enheter (institusjoner og avdelinger) i spesialisthelsetjenesten hvor det er tillagt kontrollkommisjonen å treffe avgjørelser. I praksis vil dette være ved alle døgnenheter i spesialisthelsetjenesten og dagenheter/poliklinikker i spesialisthelsetjenesten som er godkjent for å ha ansvar for tvungent vern.

Helse- og omsorgsdepartementet har et overordnet ansvar for at kontrollkommisjonsordningen fungerer tilfredsstillende. Den faglige og administrative oppfølgingen av kommisjonene utføres av Helsedirektoratet.

Statsforvalteren er delegert ansvaret for å oppnevne medlemmer i verv og utbetale godtgjøring. Ved oppnevning forholder vi oss til Helsedirektoratets veileder om oppnevninger av medlemmer til kontrollkommisjonene.

I Nordland finnes det i dag tre kontrollkommisjoner:

  • Kontrollkommisjon Nordlandssykehuset Bodø
  • Kontrollkommisjonen Nordlandssykehuset Lofoten og Vesterålen
  • Kontrollkommisjonen Helgelandssykehuset

Kontrollkommisjonen skal ledes av en jurist og ellers bestå av en lege og to legmedlemmer. De to legmedlemmene er et pasient- og pårørendemedlem og et alminnelig legmedlem. Alle medlemmene skal ha personlige varamedlemmer.

  • Kommisjonene skal ledes av en jurist som er kvalifisert til å gjøre tjeneste som dommer.
  • Kommisjonene skal ha et medlem som er lege, gjerne med spesialitet i allmennmedisin og med lang praksis.
  • Kommisjonene skal ha to legmedlemmer, hvorav ett medlem må ha vært pasient under psykisk helsevern, nærstående til pasient, eller ha pasientinteresser i stilling eller verv. Det andre medlemmet kan for eksempel ha helse- eller sosialfaglig bakgrunn.
  • Alle medlemmene skal ha personlige varamedlemmer.
  • Medlemmene blir som hovedregel oppnevnt for fire år og kan gjenoppnevnes inntil en gang i samme kommisjon.
  • Statsforvalteren skal sikre at rekruttering og oppnevning skjer på en åpen og tillitsvekkende måte, slik at aktuelle kandidater som hovedregel gis anledning til å søke verv i kommisjonene. Når det er behov for nye oppnevninger kunngjøres dette på statsforvalterens nettsider, Jobbnorge.no, og eventuelt i relevante fagblader/nettsider.

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.