Innføringen av nye læreplaner LK20
I rapporten "De nye læreplanene har blitt en mer naturlig del av lærernes hverdag" utarbeidet av Universitetet i Sør-Øst Norge for Utdanningsdirektoratet, evalueres implementeringen av de nye læreplanene (LK20) i norske skoler.
Noen hovedpunkter:
- Integrering i undervisningen: Lærerne føler at de nye elementene i LK20 nå er godt integrert i deres undervisningspraksis. Dette har ført til økt elevmedvirkning og engasjement.
- Nye muligheter og utfordringer: Implementeringen av LK20 har skapt nye muligheter for dybdelæring og profesjonsfaglig digital kompetanse. Samtidig har det også medført utfordringer knyttet til tid, kompleksitet og ressurser.
- Covid-19-pandemiens påvirkning: Pandemien skapte opprinnelig utfordringer for lærernes arbeid med LK20, men over tid har de tilpasset seg de nye undervisningsmetodene og digitale verktøyene.
- Tverrfaglig arbeid: Det er flere eksempler på vellykket tverrfaglig arbeid, spesielt i fag som engelsk og samfunnsfag. Musikkfaget har hatt noen utfordringer med tverrfaglighet, men har gjort fremskritt med digitale ressurser.
Anbefalinger videre
Rapporten gir flere viktige anbefalinger for å forbedre implementeringen av de nye læreplanene (LK20):
- Styrke profesjonsfaglig digital kompetanse: Det er behov for mer opplæring og støtte til lærere for å bruke digitale verktøy effektivt i undervisningen.
- Økt samarbeid og deling: Skoler bør legge til rette for mer samarbeid mellom lærere, både innenfor og på tvers av fag, for å dele erfaringer og gode praksiser.
- Tid til planlegging: Lærere trenger mer tid til å planlegge og tilpasse undervisningen til de nye læreplanene, spesielt når det gjelder tverrfaglig arbeid.
- Fokus på dybdelæring: Det bør legges større vekt på dybdelæring og hvordan dette kan integreres i undervisningen på en meningsfull måte.
- Støtte til elever: Det er viktig å gi elever mer støtte og veiledning for å sikre at de får mest mulig ut av de nye læreplanene, spesielt de som har spesielle behov.
Disse anbefalingene er ment å sikre at læreplanene fortsetter å være relevante og effektive, og at de bidrar til en bedre læringsopplevelse for både lærere og elever.
(Denne oppsummeringen er utarbeidet ved hjelp av kunstig intelligens).
Du kan lese mer på Utdanningsdirektoratet sine nettsider.
God undervisnings- og vurderingspraksis i LK20
Høsten 2024 gjennomførte vi i samarbeid med Matematikksenteret, Skrivesenteret og Senter for kunst og kultur i opplæringen samlinger for ungdomstrinnet. Denne våren gjennomfører vi tilsvarende samlinger myntet på mellomtrinnet. Les mer om det på våre kurs & konferansesider.
Kontaktpersonar
-
Håkon Baltzersen
Tlf: 75 53 16 77 -
Eirik Arntsen
Tlf: 75 53 16 75